Politiek
-
Onze handel is wel wat grooten dan die landen zeker binne Europa. Dus dat is gewoon niet vergelijk baar en kijk naar al die ellende in Engeland. Denk je dat als hun nog keer mochten stemme weer voor EU verlaten zouden stemmen. En dan zijn er nog veel meer punten die buiten de EU groote problemen ga geven. Dus ja EU moet inderdaat wel verbeteren het is veren van perfect maar in de EU is 10x beter dan er uit.
-
@gepke3_nl Maar hoe bevordert de EU de vrije handel volgens jou dan? Buiten de EU vrije handel drijven wordt bemoeilijkt door hoge importtarieven. Ook legt de EU vaak politieke sancties op grote handelspartners als Rusland op en is het moeilijk om handelsverdragen met landen als de VS en Canada te sluiten omdat alle EU landen daar een veto (en hun eigen belangen bij hebben).
Intern is de handel redelijk vrij, maar dat is het voor Zwitserland, IJsland en Noorwegen ook.
Anders gezegd: De EU is in feite een staat die regelgeving oplegt en afspraken maakt met andere landen. Als je de EU verlaat verplaats je die bevoegdheden naar Den Haag en is er niks dat je tegenhoudt de regelgeving die jij positief acht zelf te implementeren.
-
Wat dacht je van open grenzen en de zelfde munt eenheid dit maak transport en handel een stuk makkelijker en sneller. En als wij uit de EU stappen moet je niet verwachte dat wij zomaar net zo goed handels akkoorden krijgen als Zwitserland ijsland en Noorwegen. je kan het nu bij groot Brittannië goed zien die drijgen nu zonder akkoord de EU teverlaaten. denk je dat het Nederland wel gaa leuken dan om een goed akkoord tekrijgen. En als je uit de EU stap kan je ook niet zomaar vrij handelen met Rusland denk je dat de VS en EU dan nog een hadeld akkoord met jou willen sluiten.
Dus wat jij zeg dat als je uit de EU stap dat den Haag meer macht krijg is niet waar. wij hebbe hun harde nodig dan hun ons. In de EU zijn we machtiger en hebbe we meer te vertellen dan zonder EU.
-
Nu we eenmaal in het gedrocht zitten is het heel moeilijk om er nog uit te komen ja. Maar we kunnen ook gewoon bepalen dat we meer schijt hebben aan de EU, als ze ons boetes opleggen omdat we op een bepaalde manier visjes vangen dan gewoon een middelvinger geven en niks betalen (Frankrijk heeft dit al eens gedaan). Als ze dan nog meer boetes opleggen ook onze jaarlijkse bijdrage niet meer betalen, we betalen sowieso al onevenredig veel.
-
@gepke3_nl Ik belicht vanuit mijn bias natuurlijk één kant van het verhaal en ben ook niet te beroerd om toe te geven dat je goede punten maakt.
Het zou vanuit mijn beleving echter zowel in ons voordeel als in dat van de EU zijn om open handel met elkaar te drijven. Ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden dat de EU ons dat om politieke redenen zou bemoeilijken.
Via die redenatie versterkt dit argument tegen een Nexit mijn afkeer tegen de EU juist.
@gepke3_nl said in Politiek:
In de EU zijn we machtiger
Welke ''macht'' wil jij dat Nederland graag heeft? Zolang wij een welvarend land zijn dat beschermd wordt door de NATO is dat voor mij genoeg.
-
Onze handel is wel wat grooten dan die landen zeker binne Europa. Dus dat is gewoon niet vergelijk baar en kijk naar al die ellende in Engeland. Denk je dat als hun nog keer mochten stemme weer voor EU verlaten zouden stemmen. En dan zijn er nog veel meer punten die buiten de EU groote problemen ga geven. Dus ja EU moet inderdaat wel verbeteren het is veren van perfect maar in de EU is 10x beter dan er uit.
Ik garandeer je dat als er nu een tweede Brexit referendum zou komen dat men er weer uit zou stemmen. Waarschijnlijk met een hoger percentage exit.
Persoonlijk hoop ik de Brexit alsnog niet doorgaat, de kans is namelijk aanwezig dat mijn werk dan niet meer bestaat. Maar als je opnieuw zou laten stemmen gaat men er zeker weer uit. Britten zijn koppig en de mindset is al gemaakt.
-
Het idee dat de Britse kiezers 'spijt' hebben is in ieder geval onzin. Dat is een mediaframe omdat de media om de een of andere reden willen dat ze spijt hebben. De peilingen zijn wel vrij consistent pro-Remain op dit moment, maar dat komt eerder door de aanwas van nieuwe (jonge) kiezers en het sterven van bejaarde kiezers sinds 2016.
-
Ik heb nog geen Brit ontmoet die pro brexit is en ik ken er aardig wat van uit me werk en oude studente vrienden (die zijn wel grotendeels Schots).
-
Ik heb nog geen Brit ontmoet die pro brexit is en ik ken er aardig wat van uit me werk en oude studente vrienden (die zijn wel grotendeels Schots).
Goed onderzoek onder een brede groep Britten #ok
Zelf kom ik ze ook weinig tegen, ik spreek namelijk vooral ondernemers die van vrijhandel gebruik maken. Maar ze zijn er wel degelijk.
-
Nummer 3 van de VVD provincie Utrecht: Vincent Janssen.
Hij was altijd al aardig met rechts, dus denk dat dit een goede carrièrestap is.Kom voor waterschappen stemwijzer uit op SGP (71%), 50+ (70%), Christenunie (66%) en VVD (64%) uit. Ga ook gewoon SGP stemmen, want zie Waterschappen eigenlijk los van landelijke politiek.
-
@gepke3_nl Tuurlijk, als jij steeds tegen ze zegt dat het een stom idee is denken ze wel twee keer na
-
Ik zou zelf trouwens ook niet zomaar tegen iedereen rondbazuinen dat ik een Nexit of een Brexit een goed idee vind.
Tuurlijk, als je de tijd en zin hebt in een rustige politieke discussie met iemand kan dat wel, maar het is zo'n onderwerp waarbij tegenstanders de media (en de experts die daar worden uitgenodigd) aan hun zijde hebben, en zich daardoor het recht toekennen om te claimen dat andersdenkenden ongelofelijke idioten zijn terwijl je
zelf dan alles uit de kast mag gaan halen qua argumentatie.Met Trump als onderwerp heb ik hetzelfde gevoel. Met klimaat een beetje, al heb ik het idee dat de nuance daar terrein aan het winnen is.
-
@timeenennaam_nl said in Politiek:
Nummer 3 van de VVD provincie Utrecht: Vincent Janssen.
Hij was altijd al aardig met rechts, dus denk dat dit een goede carrièrestap is.Kom voor waterschappen stemwijzer uit op SGP (71%), 50+ (70%), Christenunie (66%) en VVD (64%) uit. Ga ook gewoon SGP stemmen, want zie Waterschappen eigenlijk los van landelijke politiek.
Jij wilt ons landschap verkrachten begrijp ik hieruit?
-
Je kent aardig wat Britten maar die zijn wel grotendeels Schots puik verhaal hoor
-
naja, britten kunnen schots zijn. Maar de schotten waren zwaar pro-remain dus dat is geen verrassing. Is hetzelfde als dat een inwoner van blaricum zegt veel vvd'ers te kennen
-
Me oude studie vrienden komen over het algemeen uit Schotland en dat zijn ook gewoon Britten. Mens die ik van uit me werk tegen kom kommen uit Engeland.
-
Nouja ik zal me niet als expert profileren maar ik ben zo'n 6-7 weken per jaar in UK en spreek dagelijks met Engelsen (werk). Wat ik merk is dat ondernemers en inkopers vaak pro remain zijn maar als je gewoon in een gemiddelde pub zit (niet Londen) dan is het grootste deel toch echt voor exit.
-
@scheeftand_nl
Inderdaad -
20 MAART PVV
-
Ik heb geen stempas gekregen, dus kan een apolitieke OSM'er voor mij op de SP stemmen? Kies zelf maar wat leuks voor de Waterschappen.