Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@DominicM_NL
nou zo beetje hun hele groene gedeelte #lol -
Waarom zou dat niet samen kunnen? Het is wat mij betreft een misvatting dat een markteconomie niet samen gaat met verduurzaming. Ik vind de 'groene' idealen van Groen Links mooi maar te ver gaan.
In RL doe ik een aardrijkskundige studie en verdiep ik me in geografische problemen. Ik denk dat mondiaal de enorme bevolkingsgroei de grootste bedreiging voor de mensheid is. En ik denk juist dat een vrije markteconomie uiteindelijk de grootste hoop biedt om dat probleem op te lossen. Al is dat mijn visie, daar zijn de meningen over verdeeld.
Voor de gemiddelde bezoeker van dit forum zal dit waarschijnlijk een ver-van-mijn-bed-show zijn, maar ik zal een voorbeeld beschrijven: (Op basis van o.a. de theorie van Malthus)
Wereldwijd dreigt er voedselschaarste door de grote bevolkingsgroei in derdewereldlanden. Tot op heden kan de grotere vraag naar voedsel worden opgelost door intensievere landbouwmethoden te ontwikkelen. Die methoden hebben echter als nadelig gevolg dat de betreffende grond op lange termijn juist minder vruchtbaar zal worden, terwijl de wereldbevolking (en daarmee de vraag naar voedsel) maar blijft groeien. En dus moet de bevolkingsgroei worden aangepakt.
De bevolking groeit vooral hard in derdewereldlanden omdat de mensen in dergelijke landen geen bezittingen hebben, dan is het krijgen van veel kinderen een soort van veiligstellen van het eigen 'pensioen'. Pas als deze mensen meer economische zekerheden krijgen en opschuiven naar de middenklasse zal het geboortecijfer exponentieel afnemen (in sommige landen van gemiddeld 8 kinderen per vrouw naar 2 kinderen per vrouw). De extra belasting van het milieu voor het voorzien in de extra behoeften van de nieuwe middenklasse in deze derdewereldlanden weegt absoluut niet op tegen de belasting van het milieu door de enorme bevolkingstoename die je daarmee voorkomt. (Voedselproductie belast het milieu meer dan de productie van luxegoederen)
Om die middenklasse in derdewereldlanden te creeeren zijn investeringen uit welvarende 'centrumlanden' nodig, anders verandert er niks in de derdewereldlanden en blijft de bevolking daar groeien. In die zin is de toegenome welvaart in centrumlanden, met bijbehorende globalisering en uitbesteding van laaggeschoold werk waarschijnlijk juist de redding van de mens. En dus gaat een globale vrije markteconomie prima samen met duurzame idealen.
Conclusie: Ik kan me vinden in de groene idealen van Groen Links. Ik denk alleen dat een liberale vrije markteconomie (zoals de VVD die wil) uiteindelijk meer gaat bijdragen aan een duurzamere wereld dan de restricties die GL op nationaal niveau wil opleggen. De investeringen van multinationals in derdewereldlanden (ondanks dat deze uit winstoogmerk zijn ipv uit nobele overwegingen) zijn nodig om de armste mensen van de wereld naar de middenklasse te helpen. En dat zou wat mij betreft prioriteit moeten hebben, de transitie naar groene energie is ook belangrijk, maar verdient wat mij betreft minder prioriteit.
-
Aan voedsel geen gebrek hoor. De verdeling ervan daarentegen... het gaat mis als multinationals met politieke steun lokale boeren van hun land verdrijven, een monopolie opeisen en dankzij prachtige neoliberale 'vrijhandelsakkoorden' alles belastingvrij terugsturen naar Europa en Noord-Amerika. Om nog maar te zwijgen over de desastreuze invloed die ze uitoefenen op het milieu. Mij ga je er niet van overtuigen dat we meer 'vrije markt' nodig hebben. Dat is een eufemisme voor de verkrachting van de zwakkeren in de samenleving
-
Opzich wel een interessant punt dat Rawstyler ter sprake brengt. Geen tijd om er echt inhoudelijk te reageren omdat ik zo weg moet maar conclusie: Ik emigreer naar een parallel universum waar communisme wel werkt.
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Aan voedsel geen gebrek hoor. De verdeling ervan daarentegen... het gaat mis als multinationals met politieke steun lokale boeren van hun land verdrijven, een monopolie opeisen en dankzij prachtige neoliberale 'vrijhandelsakkoorden' alles belastingvrij terugsturen naar Europa en Noord-Amerika. Om nog maar te zwijgen over de desastreuze invloed die ze uitoefenen op het milieu. Mij ga je er niet van overtuigen dat we meer 'vrije markt' nodig hebben. Dat is een eufemisme voor de verkrachting van de zwakkeren in de samenleving
Misschien klink ik nu als de ultieme ego (of VVD'er wat dat betreft) maar dat het nivelleren, verdelen en 'eerlijk' zijn is niet werkbaar.
Nu ben ik wellicht ook wat gekleurd omdat ik juist in die industrie zit maar het is een utopie om te denken dat we de hele wereld kunnen voeden. Het kan overigens wel, de docu 'Cowspiracy' vond ik erg boeiend. Het kan echter alleen als er geld verdiend wordt en heel eerlijk: dat vind ik ook acceptabel. Hoe krom ook -
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Suiz-Luárez_NL
Sterker nog, weet niet of het gedateerd is, maar ik las dat protestants-christelijke scholen doorgaans beter presteren dan openbare scholen.Gomarus, Ichthus, Guide de Bres, Calvijn, Corlaer, Driestar, Greijdanus, Bisschoppelijk college, Gymnasium Sorghvliet en andere scholen waarvan ik de identiteit niet weet. Kijkt Arjen Lubach mee?
-
@timeenennaam_NL in Noord-Brabant hebben ze alleen maar scholen in Boxmeer of wat?
-
Komt natuurlijk niet doordát ze christelijk zijn, maar omdat ouders van goede blanke scholieren het als veilige scholen zien voor hun kroost dat ze vervolgens pushen om goede cijfers te halen
-
@DominicM_NL
En het feit dat mensen het als een veilige school zien, heeft niets te maken met de identiteit van de school? -
Jawel, dat wel
-
This post is deleted!
-
@timeenennaam_NL Zoals ik toen al zei: kwalitatief doen ze het ongetwijfeld uitstekend, maar ik ben er gewoon op tegen dat we met belastinggeld eenzijdig religieus onderwijs financieren.
-
Nja wat Domi zegt. Er zullen geen moslims op een christelijke school zitten, dus dat als de school beoordeeld op de prestaties van de leerlingen is het niet gek dat een christelijke school beter scoort.
Ik vind onze maatschappij tegenwoordig al zo focked op dat ik zelfs bij een post als deze al bijna denk dat ik wat verkeerds zeg, maar soit.
Persoonlijk vind ik het tenenkrommend dat kinderen überhaupt al op zo'n jonge leeftijd met religie in aanraking komen, maar dat zul je misschien wel nooit tegen kunnen houden.
-
@SIRclitjeslikker_NL Je mag ze er van mij best objectief over vertellen, maar wel onder het voorbehoud dat het nog maar allerminst zeker is dat wat een paar gekken in een boek hebben geschreven ook waar is
-
@timeenennaam_NL
Maar dat hoeft toch nog helemaal niks te zeggen over de kwaliteit? Afstromen word namelijk niet in de statistieken opgenomen. En als je voor bijvoorbeeld vmbo'ers die naar havo willen doorstromen een extreem hoge eis stelt dan is het logisch dat de examencijfers goed zijn en het zittenblijvers laag. -
Jij weet zelf ook heel goed dat het lijstje met excellente scholen weinigzeggend is. In dat lijstje worden alleen maar scholen opgenomen die zichzelf hebben aangemeld voor een speciaal traject, de meeste scholen hebben zich niet aangemeld en dingen dus ook helemaal niet mee naar een plaats in deze lijst. Verder krijgen ze een beoordeling op basis van het al dan niet behalen van doelen die de school voor zichzelf heeft geformuleerd. De toetsing is dus ook niet gelijk voor elke school.
-
@RAWstyler_NL
Ik heb geen idee of scholen zich moesten aanmelden hiervoor. Het slagingspercentage van scholen is gewoon openbare informatie hoor... -
@bringdaruckus_NL
Klopt, maar een school zal altijd sneller een leerlingen laten blijven zitten, dan laten afstromen (alleen de echt hopeloze gevallen). Dus ik denk het aantal afstromers op die scholen ook niet zo hoog zijn. -
@SIRclitjeslikker_NL
Misschien in de randstad wel, ik weet de cijfers niet. Maar bedenk wel dat veel moslims hun kind liever naar een christelijke school (als een islamitische school geen optie is) sturen dan naar een openbare school.Het gaat mij er meer om dat het bijzonder onderwijs ondanks (of ik zou zeggen: dankzij hun identiteit) hun christelijke identiteit prima onderwijs aflevert en bijzonder onderwijs daarom meer als een zegen moet worden gezien ipv moet worden verguisd omdat het op religieuze grondslag is.
-
@timeenennaam_NL
Niet mee eens. Zeker in de brugklas laten ze leerlingen zelden zitten. Daar wordt de selectie gemaakt. Als je daar al begint met enorme eisen te stellen dan stroomt een groter percentage naar een lager niveau.Als ik naar Amsterdam kijk dan zie ik wel dan de zwarte scholen zoals bv openschoolgemeenschap bijlmer sneller bereid zijn een twijfelgeval aan te nemen dan bepaalde scholen in zuid