Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@timeenennaam_NL VNL zeker wel..
-
-
@MartijnFC_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Kagchelland_NL Ik vind de VVD echt geen optie hoor.. Kijken even naar het referendum, MH17..
Zijn dat argumenten? 'Het' referendum en die vliegramp?
Dat referendum was een briljante stunt maar totaal onnodig natuurlijk. Ik heb een dagje de tijd genomen om dat Oekraïne-verdrag door te nemen en kwam er niet uit. Nu ga ik er even vanuit dat de meerderheid van de stemmers dit niet hebben gedaan en die moeten dan een oordeel vellen?
Ik begrijp niet goed wat er 'verkeerd' is afgehandeld bij die vliegramp. Maar stiekem begrijp ik wel waar je op doelt. Rutte heeft namelijk een zwakte. Die zwakte is dat hij dingen toezegt die niet waar te maken zijn. Je kunt heel hard roepen dat die onderste steen boven komt. Maar het gaat om een conflict tussen twee landen waar een vliegtuig overheen vloog. Dat betekent dat je meer factoren hebt dan alleen Nederland.
Oh well, ik vind het een uiterst betrouwbare partij die ik graag nog langer zie regeren. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn
-
@Kagchelland_NL Dat referendum en MH17 daargelaten, vind ik het wel heel kwalijk dat de VVD keer op keer falende ministers aanstelt, met name op V&J natuurlijk.
-
@timeenennaam_NL Ach, er zitten zoveel onzekere factoren in zo'n berekening dat je er ook weer niet al teveel waarde aan moet hechten. De kritiek van FvD op de huidige politiek zit hem er trouwens ook in dat partijen zeggen dat ze de sociale huren met 3% verlagen, de piemel van Jan's vader met 2,7 cm vergroten enz, en dat zodra er coalities en compromissen komen al die getalletjes toch niks meer waard zijn. FvD en VNL hebben allebei geen programma's van 100 pagina's, maar gewoon een simpel a4'tje per thema zodat iedereen heel goed weet waar ze wel en niet in willen investeren. Zo geven ze zichzelf juist de ruimte om op de actualiteit in te spelen als ze alleen zouden regeren. Bovendien willen ze allebei bindende referenda waardoor de bevolking ook ingrijpende veranderingen kan doen en hun hele programma.
Ik vind het zelf niet noodzakelijk om op een partij te stemmen die het wel door laat rekenen.
-
@Suiz-Luárez_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Kagchelland_NL Dat referendum en MH17 daargelaten, vind ik het wel heel kwalijk dat de VVD keer op keer falende ministers aanstelt, met name op V&J natuurlijk.
Wel mee eens inderdaad. Het doet mijn verhaal over 'betrouwbaar' niet veel goed XD
-
Al vijf jaar op rij koploper wat betreft het aantal integriteitsschandalen. Is een enigszins misleidende statistiek, omdat de VVD ook een van de grootste partijen van Nederland is, maar dan nog vallen andere grote partijen erbij in het niet. "De VVD heeft in 2016 met vijftien politici opnieuw de meeste affaires achter haar naam. (...) Na de VVD volgt D66 met vijf affaires, het CDA telde er vier, de PvdA drie en de PVV had er één." Ben je verder niet teleurgesteld door de beperking van de hypotheekrenteaftrek na de belofte van Rutte dat daar niets aan zou veranderen? Vind je het niet problematisch dat Rutte belooft geen derde steunpakket te zullen steunen, om dat vervolgens wel te doen? Baal je er niet van de de beloofde belastingverlaging is uitgebleven? Is het niet tegenstrijdig dat Rutte in de verkiezingscampagne beloofde zijn minister van Justitie te zullen ontslaan als Volkert van der Graaf met proefverlof mocht, om dat vervolgens niet te doen? Is het niet bezwaarlijk dat V&J wel elke maand wisselt van bewindspersonen omdat ze de Kamer stuk voor stuk verkeerd informeren? Dat je voor marktwerking bent enzo, allemaal prima. Maar als je de VVD betrouwbaar vindt, zijn je standaarden wel heel laag.
-
@DominicM_NL Jacques Tichelaar al meegeteld? xD
-
Hoe serieus nemen jullie de peilingen eigenlijk?
Denk zelf dat de peilingen het CDA weleens goed kunnen onderschatten. Fatsoenlijke middenpartij waar veel zwevers die zelf ook niet echt weten of ze nu links of rechts zijn op uit kunnen komen.
Vraag me ook af hoe goed ze de pvv in kunnen schatten omdat veel mensen het nog steeds niet willen toegeven dat ze daar op stemmen.
Veel van de wat strenger gelovige moslims zullen wellicht niet willen toegeven dat ze meedoen aan democratie maar stiekem toch doodleuk op DENK gaan stemmen. Dat zijn er niet heel veel maar verwacht toch wel 2 zetels.
Denk ook dat FvD en VNL nog wel wat meer mensen kunnen bereiken dan men denkt. Mensen die zweven zweven vaak omdat ze alle partijen die ze kennen niks vinden en naarmate de verkiezingen dichterbij komen en ze zich er echt in gaan verdiepen kan een nieuw aanbod dan veel verleidelijker zijn.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Denk ook dat FvD en VNL nog wel wat meer mensen kunnen bereiken dan men denkt. Mensen die zweven zweven vaak omdat ze alle partijen die ze kennen niks vinden en naarmate de verkiezingen dichterbij komen en ze zich er echt in gaan verdiepen kan een nieuw aanbod dan veel verleidelijker zijn.
Alle relevante peilingen in Nederland gaan via een internetpanel en dus zonder persoonlijk contact. Het wel/niet toegeven dat je PVV stemt is daardoor niet zo'n ding. In 2012 werd de PVV juist zwaar overschat in de peilingen (18/19 zetels in de laatste peilingen, 15 in werkelijkheid). DENK pakt inderdaad sowieso twee zetels. CDA zou ik allesbehalve fatsoenlijk noemen, maar hun kiezers komen wel op.
-
Wel met de kanttekening overigens dat de laatste 48 uur in 2012 heel dynamisch waren
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Fatsoenlijke middenpartij waar veel zwevers die zelf ook niet echt weten of ze nu links of rechts zijn op uit kunnen komen.
Logisch, aangezien 'links' en 'rechts' inmiddels wel hele lege, uitgeholde begrippen zijn geworden.
-
@DominicM_NL Ik bedoelde betrouwbaar als in 'een partij die ik het regeren toevertrouw'. Ik zal de laatste zijn die een partij perfect noemt, net zoals dat ik geen illusies heb dat verkiezingsbeloftes gehouden kunnen worden.
Klaver zei bij Pauw&Jinek dat hij alleen zijn gehele programma kan doorvoeren als GL gaat regeren, want als hij compromissen moet sluiten is het 'oneerlijk' en klopt de berekening niet meer. Daar kun je je niet aan houden, je doet het niet alleen, maar ik snap dat hij het zegt. Zo heeft elke lijsttrekker (of eigenlijk partij) beloftes of uitspraken die je beter voor je kunt houden.
Persoonlijk ben ik al lang blij dat dat verschrikkelijke "breekpunt" van de vorige verkiezingen niet meer elke 5 minuten voorbij komt. Totaal niet realistisch om breekpunten te noemen als je écht wilt regeren.Ik ben wel teleurgesteld in de beperking van de hypotheekrenteaftrek inderdaad. Had gehoopt dat dat geen slachtoffer van de onderhandelingen zou worden, dat werd het helaas wel.
-
Ik ben al lang blij als er straks een fatsoenlijke coalitie gevormd kan worden van max 3 partijen.
-
@hap-slik-weg_NL Drie partijen kun je wel vergeten.
Mag blij zijn als het met 5 partijen gaat.Heb eerder al eens uitgeteld: PVV, 50plus, SGP en PvdD gaan sowieso niet regeren, omdat er ze uitgesloten worden of er geen werkbare coalitie mogelijk is. Ook de nieuwe partijen (Denk, FvD en VNL) zijn kansloos voor coalistiedeelname.
Dat zijn, volgens de peiling gisteren 25 + 5 + 3 + 5 + 2 + 2 + 1 = 43 zetels.Blijven er dus 107 zetels over, waar je er 76 nodig hebt. Dus van iedere andere partij met meer dan 10 zetels kun je er maar 1 of 2 missen in een coalitie voor een meerderheid. VVD en GL is ook een lastige combinatie.
Dus twee mogelijkheden (met tussen haakjes aantal zetels bij Maurice de Hond gisteren):
VVD (24), CDA (21). D66 (17), PvdA (10), CU (5) = 77 zetels
CDA (21), GL (17), D66, (17), PvdA (10), CU (5) = 73 zetels, dus nu nog te weinig -
Ach dat wel/niet regeren altijd. Gewoon lekker met zijn allen regeren. Iedere partij met een zetel in de kamer een minister laten leveren. Geen heel regeerakkoord met compromissen maken.
-
@Bjorn2321_NL peilingen zeggen niks, kijk het filmpje van Zondag met Lubach nog maar eens terug.
-
@hap-slik-weg_NL Die moet ik inderdaad nog eens terugkijken. Gisteren keek ik naar het debat
-
Wat een giganitsch slecht debat gister. Met name Diana Matroos was gruwelijk irritant.
-
@hap-slik-weg_NL Als je conclusie na dat item was dat peilingen niks zeggen, heb je niet zo goed opgelet