Discussietopic sheetstanden
-
Door het wat uit de hand gelopen teambouwen op OSM 3.0, is iedereen het er wel over eens dat teams met een hoge doelstelling minder gunstig zijn geworden in sterke competities. Zeker in competities waar de topteams niet met kop en schouders boven de rest uit steken. We gebruiken onze eigen sheetstanden, omdat we de managerlijst van OSM zelf niet geschikt vinden. Maar een goede sheetstand heeft tot nu toe ook nog niemand kunnen vinden voor OSM 3.0. Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb. Het probleem moet aangepakt worden: de doelstellingen van OSM passen misschien bij het werkelijke voetbal, maar zijn niet fair in het spel.
De drie voornaamste nadelen van een team met een hoge DS ten opzichte van een team met een lage DS:
- Zodra je onder je doelstelling staat, keldert je moraal, met alle gevolgen van dien.
- De spelers van je beginteam verkopen moeilijker dan de spelers van mindere teams, zodat het gat in kwaliteit snel kleiner wordt.
- Je hebt weinig ruimte om boven je DS te eindigen, zodat je zelfs als kampioen met DS1 vaak nog niet hoog op de sheetstand staat.
Door deze dingen bungelen teams met een hoge DS bijna structureel onderaan in de sheet. Daarnaast is er een oneerlijke situatie in de middenmoot. Teams met een middelhoge DS (zeg 6-10) hebben vaak maar nauwelijks een beter team dan teams met een lage DS (zeg 12-16). Het voordeeltje van je verschil in beginteam verdampt al snel ten opzichte van de nadelen van het kleinere aantal plekken wat je boven je DS kan eindigen, en van de grotere kans op een slecht moraal.
Oftewel: we moeten zelf onze DS definiëren: de sheetDS. Die sheetDS stel je vast op basis van je totaalwaarde: dat is de teamwaarde (TW) bij start + jaarinkomen (het dagelijkse vaste inkomen maal het aantal speeldagen). Teamwaarde en vaste inkomsten zijn eenvoudig te vinden in de overzichten van de competities.
Je sheetDS kan variëren tussen 1 en de plek boven de degradatiestreep, dus tussen 1 en 16 bij 20 teams. Als je totaalwaarde gelijk is aan het gemiddelde van de competitie, zit je in het midden qua DS, dus sheetDS = 8 bij 20 teams. Dan bepaal je hoe veel keer de gemiddelde totaalwaarde een sheetDS van 1 op moet leveren. Ik heb dat getest voor allerlei competities, en mij leek een factor 2.25 een goed getal. Dus bij 2.25x de gemiddelde teamwaarde (of meer) krijg je DS1. En als je meer dan een factor 2.25 onder de gemiddelde totaalwaarde zit, krijg je de laagste sheetDS (16 dus).
Voorbeeldje voor 20 teams, met sheetDS tussen 1 en 16.
x = totaalwaarde / gemiddelde totaalwaarde van alle teams
als x>=1 (bovengemiddelde teams)
sheetDS = 8-7*(x-1)/(2.25-1)als x<1 (ondergemiddelde teams)
sheetDS = 16-8*(x-1/2.25)/(1-1/2.25)Hieronder een aantal voorbeelden om te laten zien hoe de sheetDS er dan uitziet. Daar kan je uiteindelijk wat aan zien, niet aan die formules hierboven. De sheetDS kun je gebruiken in plaats van de echte DS voor de sheetstanden.
We gaan dit met de oude vertrouwde sheet toepassen voor de GF crewcompetitie, maar het lijkt me ook goed bruikbaar voor KL, CC, of welke andere sterke competitie dan ook.
-
Frankrijk
-
Spanje
-
Engeland (een competitie met veel kleinere verschillen tussen de teams, dus ook weinig verschil in sheetDS)
-
Nederland (zelfde verhaal, DS1 is niet realistisch voor Ajax, Feyenoord en PSV binnen OSM)
-
Nederland (2e)
-
Top @vinnievuik_NL zo'n verdeling is iets waar ik voor een alternatieve telling in de KL sheet mee bezig ben geweest. Heb alleen niet aan het vaste inkomen gedacht, maar wel de verhouding in start TW.
-
Hier eventueel een sheet om sheetDS zelf te berekenen. De info uit OSM kun je erin plakken, en je sheetDS wordt automatisch berekend
https://www.dropbox.com/s/x1lvhhv92a3bvqu/sheetDS_invulsheet.xlsx?dl=1
-
ziet er erg goed uit!
-
Er is maar één manier, deze variant gaan proberen in dit soort competities. In de huidige KL en CC kan het wel naast de huidige sheets worden gedaan om te vergelijken? Er springt snel genoeg naar voren hoe eerlijk de huidige sheet en deze sheetDS
Volgende edities kan het misschien direct al toegepast worden dan.
Complimenten voor je denkwerk Vincent
-
@Rubber890_NL
De KL is al een stuk gevorderd, de CC begint net. Ik zou zeggen, wijzig voor alle KL competities de DS eens in de sheetDS op de sheets, en bekijk hoe het verandert. Ik ben benieuwd! -
Ik zie dat de KL in Italië zit op het moment. Hier de sheetDS voor die comp:
Het verandert niet heel drastisch, alleen bovenaan zakken de DS iets.
-
@vinnievuik_NL Allereerst complimenten voor wat betreft dit uitgewerkte voorstel. Ziet er heel erg goed uit en bij de diverse competities zeker toepasbaar, althans het proberen waard.
Ik zou eerder een stapje terug willen gaan. Waarom de huidige competities (Engeland, Spanje, Italie en Duitsland etc.) steeds spelen als dat zo'n scheef beeld op levert? Dat zie je trouwens enorm goed in de jaarranking. Afgezien van het feit dat de koploper in die ranking uitermate constant en goed presteert, zijn het wel steeds de lagere ds waardoor hij meer punten kan halen. Dit vanwege de door jou genoemde punten.
M.a.w. waarom zou je niet een competitie aanmaken waarbij voor iedereen de uitgangswaarde hetzelfde is? Iedereen krijgt ds 9 en dezelfde TW. Uiteraard wel i.c.m. handelen. Je krijgt dus een soort fantasy-competitie, of nostalgie met handelen. Ik snap dat dit wat medewerking van GB vereist, maar zou toch wel het eerlijkst zijn en misschien dat ze daar aan mee willen werken. Dit zou minder discussie opleveren en een beter beeld geven van wie er echt goed presteert.
-
@Santheman11_NL
Ik vermoed dat je dit soort dingen beter zelf kan regelen dan via GB te spelen. Dat werkt niet, hun prioriteiten liggen ergens anders. Fantasy competities bestaan niet inclusief handelen. Ik zou daar dan niet op gaan wachten. En in andere, minder grote competities is de invloed van hoge DS nog nadeliger dan in de standaard topcompetities. Daar heb je als hoge DS vooral nadeel van slechte moraal. Dat valt maar moeilijk te compenseren met een lagere sheetDS. Ik vrees dat je het moet doen met wat GB je aanbiedt, en dat je daar zelf een zo eerlijk mogelijke puntentelling aan moet hangen. Ik denk dat je met deze sheetDS een eind op weg bent. -
Heel strak Vinnie.
Dat de puntentoekenning eerlijker moest en op basis van teamwaarde was iedereen het wel over eens denk ik.
Ik dacht er zelf aan om de verschillen in behaalde doelstelling aan te passen per competitie, maar dit voorstel berekend een eerlijke doelstelling zodat de puntentoekenning hetzelfde kan blijven. Een veel betere formule.
Geen idee verder of 2,25 het ideale getal is maar het ziet er zo op het eerste ogenblik top uit.
Ik ben zeker voorstander om dit toe te passen in zo veel mogelijk competities.
-
@MikevanderHilst_NL
Thanks. Door het getal omhoog te gooien wordt alles nog wat vlakker qua sheetDS. Je krijgt dan dat ook Barca en Real geen DS1 meer krijgen. Je kunt het bekijken in de kolom 'tov gem'. -
@vinnievuik_NL Ik heb je voorstel even toegepast op de huidige tussenstanden in de KL1 & KL2. Beide sheets even zonder beker- en strafpunten, dus puur op basis van de competitietussenstand.
-
DerroY springt van 4 naar 1. Terecht?
-
@EstorilAzi_NL DerroY staat 5 punten los op de 1e plaats. Ongeacht welke doelstelling vind ik dit een prestatie, en zeker met een hoge DS. Ik vind die sprong dan wel terecht ja.
Maar het blijft in principe een persoonlijke kwestie. Wat vind je een betere prestatie in de huidige KL2 van de top 4 in de huidige sheet?
1e staan met een DS2 (Napoli)
2e staan met een DS6 (Lazio)
3e staan met een DS9 (Sassuolo)
7e staan met een DS14 (Cagliari)De huidige sheet zet de DS9 en DS14 op plek 1 en 2, de sheet DS de DS2 en DS6 op plek 1 en 2. In dat opzicht werkt de calculatie van Vincent uitstekend. In de sheet DS doen de hogere doelstellingen op de sheet gewoon veel beter mee.