Vooraankondiging: Puntenfactor tijdens CrewCup63 (en context)
-
Al een tijdje zit ik met de situatie dat elke CC plaats lijkt te vinden in Italië of Engeland, of Italië of Engeland, of Italië of Engeland...
Omdat ik zelf weinig energie krijg van routinematig werk, zou ik graag weer wat leven in de brouwerij willen krijgen qua competities op het hoogste niveau. In CC62 heb ik de knuppel in het hoenderhok gesmeten door een tripje naar Colombia voor te stellen. Dat leverde gemixte reacties op. Hetzelfde zal voor dit voorstel gelden. Desalniettemin vergroot het onze opties door in plaats van 2 landen zo meteen in 6 grote landen te spelen (Colombia, Spanje, Frankrijk, Engeland, Brazilië en Italië). Kenmerk van Frankrijk en Spanje is dat het beiden prachtige competities zijn, maar dat er door de enorme verschillen in teamwaarde het onmogelijk is om evenwichtige pakketjes samen te stellen.
In een poging deze vicieuze cirkel te doorbreken ben ik aan het rekenen geslagen en ben ik tot een multi-toepasbare oplossing gekomen, namelijk de zogeheten puntenfactor.
Beetje achtergrond, voor zover nodig...
Feitelijk is het idee vrij simpel. Je hebt een doelstelling en je hebt een teamwaarde. Beiden zijn van wezenlijk belang om in een CC succesvol te zijn. Initieel is de bedoeling van de organisatie om pakketten te maken die zo gelijkwaardig zijn, dat het ene pakket geen voordeel biedt ten opzichte van het andere pakket. Helaas worden competitie-updates steeds grilliger en nemen de verschillen in teams, teamwaardes en doelstellingen steeds vaker toe. Hierdoor neemt het aantal landen waarin fatsoenlijk CC gespeeld kan worden stevig af en begint zelfs Engeland verschillen te vertonen die nauwelijks te accepteren zijn. Om te voorkomen dat we straks alleen nog maar in Italië of zelfs helemaal nergens meer CC kunnen spelen, ben ik na gaan denken over een oplossing voor dit probleem.
Hoe gaat het in zijn werk?!
In Excel maak je een aantal pakketjes en vervolgens bereken je simpelweg hoe groot het percentage van de doelstelling (kolom ds%) van elk team in een pakketje is ten opzichte van het totaal van alle doelstellingen in de competitie. Hetzelfde doe je voor de teamwaardes (kolom tw%). Daarmee kom je dan tot een gemiddelde percentage (kolom gem%) hoe een pakketje zich verhoudt tot het totaal en vermenigvuldig je dat met 5 (er zijn 5 pakketjes). Vervolgens krijg je dus per pakketje een factor, wat daarin dus rekening houdt met de teamwaardes en doelstellingen in je pakketje. Het corrigeert feitelijk de onbalans in elk pakketje, waardoor (wiskundig gezien in ieder geval) alle verschillen worden gecompenseerd. De gedachtengang blijft dat een team met een zware DS en hoge TW veel problemen zal kennen om cashflow te genereren, waardoor een duur startteam per definitie zorgt voor een grotere uitdaging dan een medium team met medium DS.
De factor wordt vervolgens toegepast op het totaal aantal punten wat een Crew verzamelt tijdens de CC.
Als rekenvoorbeeld:
Crew GoodFellas heeft pakket 1 en scoort 9.990 punten.
Crew Kanarifuglene heeft pakket 4 en scoort 10.800 punten.Pakket 1 kent een factor van x1,07, dus GoodFellas scoort 9.990 x 1,07 = 10.689 punten.
Pakket 4 kent een factor van x0,96, dus Kanarifuglene scoort 10.800 x 0,96 = 10.368 punten.Dit model is toepasbaar op elke competitie en mitigeert elk verschil tussen pakketjes. De factoren verschillen uiteraard per competitie en kunnen ook genegeerd worden als de verschillen tussen pakketjes zo marginaal zijn dat het overbodig is om een puntenfactor toe te kennen.
Hieronder de uitwerking in Excel.
Concreet komt het er dus op neer dat ik alvast kan verklappen dat we dit concept zullen toetsen (en daarna evalueren met de betreffende crews) in de Champions League en Europa League divisies tijdens CrewCup63. Voor het eerst in lange lange LANGE tijd, spelen we weer in Spanje! Hoop dat jullie net zo enthousiast zijn over het concept en de mogelijkheden die het creëert als dat ik ben. Indien dat niet zo is dan is dat natuurlijk ook prima. Desalniettemin gaan we komende CC hiermee aan de slag en zullen we de feedback en evaluatie zorgvuldig meenemen richting de toekomst!
Grt. Jurgen
-
Waar ik erg kritisch was (en ben) op het spelen in landen als Colombia vind ik dit de beste update in tijden! Hiermee maak je alle grote topcompetities weer toegankelijk voor de CC, top! Vooral Spanje en Frankrijk zijn zeker interessant ter afwisseling van Engeland en Italie.
-
Ziet er goed uit!