Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Jip-Huijs_NL CDA zal wel rond de 15-20 krijgen, net als D66 en SP. Daarom worden dit ook kut verkiezingen, te veel partijen nodig om en coalitie te vormen straks.
Beetje vroeg om dat te concluderen. Ik denk dat de SP best weleens kan bovendrijven als grote winnaar op links. Ze hebben als enige een echt ambitieus links verhaal (voornamelijk op zorg, wat een belangrijk thema wordt) en ze hebben qua immigratie/integratie en EU hun kop niet zo in het zand als de meeste linkse partijen -
@B.-Klaassen_NL PVDA, CDA, D66, als ik iets moet noemen wat realistisch is iig. Zijn op heel veel punten niet mijn partijen, maar dat geldt voor alle partijen en ik zie ze samen nog wel iets goed doen.
Als deze partijen er 75 krijgen mag Jan Roos er wel bij komen zitten om af en toe eens een leuk idee door te voeren.
-
@Sjinne_4_ever_NL Anderzijds snap ik het streven van veel mensen naar zoveel mogelijk democratie ook wel,. democratie wordt als iets heiligs gezien in onze cultuur. Ik denk alleen niet dat het de meest effective manier is om een land te besturen.
Ik ben blij dat onze democratie zo ver gevorderd is. In een hoop Afrikaanse landen denk ik bijvoorbeeld dat de dictatuur op het moment de beste staatsvorm is, mits je een ''goede'' dictator hebt die in een soort overgangsperiode de rotzooi op probeert te ruimen.
-
@SIRclitjeslikker_NL Een zinnetje is een beetje ongelukkig geformuleerd, maar het moge duidelijk zijn wat ik bedoel.
-
@SIRclitjeslikker_NL PvdA realistisch? Na zoveel gezichtsverlies denk ik niet dat de PvdA meer dan 10 zetels haalt, helemaal omdat er op dit moment betere alternatieven zijn op links. Daarnaast zal D66 er geen 20 halen en het CDA er geen 40.
-
@hap-slik-weg_NL Ik hoop dat die hele PvdA geen ene zetel haalt. Wat is dat een slechte partij geworden zeg. Daarnaast hebben ze zich flink laten opnaaien door VVD de hele regeerperiode en nooit echt van zich afgebeten. Nu met Asscher heb je een leider die alleen maar leuke verhaaltjes kan ophangen, maar eigenlijk zelf ook niet weet wat hij moet doen.
Het gaat er dus echt puur aan liggen welke partijen veel zetels krijgen, en zoals we weten zijn die peilingen niet alles. Maar ik hoop op een balans van links en rechts, waarbij ik iets naar het linkse neig. Dus liever CDA, D66, SP dan CDA, D66, VVD bijvoorbeeld. Maar ik denk dat het zo makkelijk niet zal zijn. Ben bang voor veel verdeeldheid waardoor er niet echt één topper komt. Dan krijg je dus een coalitie met 4 a 5 partijen en dat is altijd minder dan samenwerken met 2 partijen.
-
Zelf zie ik graag een coalitie met CDA, VVD, D66. Probleem is dat die partijen samen niet groot genoeg zijn waardoor er nog een partij of zelfs twee bij moeten. Dat blijft lastig.
Het is nu ook nog wel erg vroeg om al een conclusie te trekken natuurlijk. Ga denk wel CDA stemmen, die partij komt nog het meest in de buurt van mijn standpunten. -
Dat zijn zo'n beetje de grootste non-partijen van het land....
-
@Jip-Huijs_NL Ik vind Asscher een beetje een Buma 2.0.
-
@hap-slik-weg_NL daar zijn de meningen dan over verdeeld. Apart geval vind ik, die Asscher.
-
@Jip-Huijs_NL maar ik denk voor de PvdA wel beter dan Samsom
-
Ik ben wel verrast door de tamelijk positieve houding t.o.v. CDA (hier althans). Die partij komt toch uit een diep dal.
Komt het omdat CDA voor gematigdheid staat tussen links/rechts radicaal geschreeuw en populistisch gejank? Is Buma een soort Balkenende (kneuzig, maar wel aandoenlijk en integer)? Of is het CDA nu zo kleurloos dat iedereen wel een beetje voor die partij kan zijn?
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik ben wel verrast door de tamelijk positieve houding t.o.v. CDA (hier althans). Die partij komt toch uit een diep dal.
Komt het omdat CDA voor gematigdheid staat tussen links/rechts radicaal geschreeuw en populistisch gejank? Is Buma een soort Balkenende (kneuzig, maar wel aandoenlijk en integer)? Of is het CDA nu zo kleurloos dat iedereen wel een beetje voor die partij kan zijn?
Voor mij voornamelijk dat eerste. Dat ongenuanceerd geschreeuw ben ik niet zo van. CDA probeert alles realistisch te bekijken en lijkt niet zo snel standpunten op te geven voor andere zaken. Daarnaast zaaien zij geen verdeeldheid, maar trekken wel belangrijke lijnen.
Buma's leiderschap is in dit oogpunt ook gewoon heel realitisch en duidelijk. Hij weet heel goed wat wel en niet kan en weet op veel punten dat te noemen wat ik denk, zonder dat het populitisch gekakel is.
Daarnaast is hij gewoon een beetje saai. Maar een saaie politicus die de zaakjes goed regelt, is beter dan iemand die enkel vragen stelt en verder geen oplossingen heeft.
Ten laatste is het inderdaad opvallend dat hier toch relatief wat mensen aangeven dat ze het CDA wel zien zitten. In de peilingen komt dat niet naar voren, maar ik zou het mooi vinden als zij de peilingen 'verslaan' en voor de stunt zorgen.
-
@B.-Klaassen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Jip-Huijs_NL maar ik denk voor de PvdA wel beter dan Samsom
Ik was voor Samsom, Asscher zegt veel moois, maar dat kan die toch niet allemaal waarmaken. Daarnaast heeft hij er ook niet voor kunnen zorgen dat de VVD toch een veel belangrijker aandeel had en veel meer van hun zaken gefixt kregen.
-
Stem PVV of PvdD
-
Nu zijn er meerdere partijen (de D66 en VVD bijvoorbeeld) die hebben aangegeven dat ze niet met de PVV willen regeren. Echter staat PVV inmiddels mijlenver voor in de peilingen (36 om 23 als ik me niet vergis), maar als dit zo blijft tijdens de verkiezingen dan kunnen ze toch niet echt om de PVV heen zonder een dikke middelvinger op te steken naar de democratie?
-
@spectraaaaa_NL Wilders gaat dan zeggen dat ie het allemaal niet zo heeft bedoeld met Marokkanen en dan zit Rutte zo weer aan tafel
-
@spectraaaaa_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Nu zijn er meerdere partijen (de D66 en VVD bijvoorbeeld) die hebben aangegeven dat ze niet met de PVV willen regeren. Echter staat PVV inmiddels mijlenver voor in de peilingen (36 om 23 als ik me niet vergis), maar als dit zo blijft tijdens de verkiezingen dan kunnen ze toch niet echt om de PVV heen zonder een dikke middelvinger op te steken naar de democratie?
Inderdaad dat roep ik ook al een tijdje. Als de VVD door samen te werken met de PVV kan meeregeren, dan schuiven ze snel aan om het op een akkoordje te gooien.
-
@timeenennaam_NL Ondanks dat ik Buma niks vind staat het CDA idd voor degelijk regeren. Mooie middenpartij met soms wat uitschieters naar links, kan dus vaak beter samen met een VVD dan zo'n PvdA.
-
@spectraaaaa_NL Want? Tenzij Wilders meer dan 50% van de stemmen haalt, stemt nog altijd de meerderheid van Nederland niet op Geert. Maar laten we hopen dat dit niet gebeurt in Nederland, er moet nu een stabiele regering gevormd worden. Niet een poppenkast met Gekke Geert aan het roer.