CrewCup: Algemene Discussietopic
-
Komaan Keejos.
Maak maar al divisies tot Amateurs 8.
-
Haha, voor jullie beeldvorming, het proces tot het informeren van crews gaat als volgt:
- Klik op Crews.
- Klik op Divisies.
- Scroll naar onderkant van de pagina.
- Klik op Toon meer (keer of wat)
- Kies de crew.
- Stuur bericht naar de +1 en +2.
Het klinkt eenvoudig, maar het is een tranentrekkend proces. De top 135 (van een paar dagen terug) hebben een uitnodiging per mail ontvangen. We zijn dus aan dezelfde opties gebonden als jullie allemaal. Het kost dus gruwelijk veel tijd. Voel je overigens vrij om iedereen die je spreekt enthousiast te maken en zich in te schrijven!
Overigens heeft het wel zin, we hebben alweer wat nieuwe inschrijvingen voor CC63!
-
@keejos_nl Lekker bezig
Er zit idd verdomd veel tijd in, maar elke crew die je naar het forum toe krijgt is een persoonlijke overwinning voor jou en voor alle forumcrews. Mijn ervaring is dat ongeveer 1 op de 40 crews toehapt, dus je kan er nog wel wat aanschrijven -
Vroeger waren er nog van die berichtjes over de CC, maar daar zal GB wel niet meer aan willen nu ze CC niet meer supporten zeker...
-
Kan eigenlijk wel begrijpen dat de CC in de huidige vorm niet echt aantrekkelijk is voor nieuwe crews om aan deel te gaan nemen.
-
@timeenennaam_nl said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
Kan eigenlijk wel begrijpen dat de CC in de huidige vorm niet echt aantrekkelijk is voor nieuwe crews om aan deel te gaan nemen.
Wel benieuwd op welke aspecten je precies doelt, los van dat er flink wat administratief werk aan vast zit.
Het is niet zo dat ik koste wat kost de CC wil verdedigen of in huidige staat wil behouden. Ben vooral benieuwd naar de nuances waar de community verbetering in ziet of het idee heeft dat ergens iets tekort schiet. Vandaar dat dit soort uitspraken wat vragen oproepen en ik (zonder waarde-oordeel) benieuwd ben naar de onderbouwing. Care to elaborate? -
@keejos_nl
Ik heb niet echt dingen waar verandering in gebracht kan worden.Ten eerste hebben we in de loop der jaren veel te veel regeltjes moeten invoeren. Regels die noodzakelijk zijn (anders gaan bepaalde crews daar weer misbruik van maken), maar die voor nieuwe deelnemers als obstakel kunnen worden ervaren om daar iedereen over in te lichten op een crewforum waar niemand meer op kijkt.
Het sturen van notificaties via de berichtfunctie op OSM (niet op forum) zou wenselijk zijn, maar voor de organisatie denk ik niet te doen...
Ten tweede, en dat maakt het eerste punt vervelender, is het zo dat door de huidige opzet van het forum (alles van crewzaken door elkaar) het lastig is om deze regels (en ook gewoon de lotingen bijvoorbeeld) op te zoeken tussen alle crewbattles, KL league topics, crewtopics, Crewkampioenschappen, NK's etc. etc.
Daarbij staat het forum los van het spel, hetgeen de zaak ook niet vergemakkelijkt aangezien OSM-spelers tegenwoordig vooral via de app-spel spelen. Ten opzichte van het oude forum mist dit forum alle eenvoud, overzichtelijkheid en structuur die nodig is om afzonderlijke evenementen te organiseren.
Ten slotte zullen spelers die meedoen snel genoeg merken dat je met één a twee keer per dag inloggen geen succes kunt hebben in de CC. Succes hebben in de CC hangt niet meer van tactiek af, maar van obsessies kopen/verkopen (precies wat GB wil van ons), op tijd je timers zetten en met coins smijten om via de scout de piepjonge spelers te bemachtigen. Door het hoge aantal transferrondes per dag vraagt een CC deelname van je dat je voortdurend bezig bent met verhandelen van spelers omdat je met 1x of 2x per dag inloggen al snel onderaan staat, zelfs met doel 1 of doel 4. Wellicht dat nieuwere spelers nog steeds ten onrechte het idee hebben dat dit een voetbalsimulatiespel is en geen handelsspel.
-
Ten tweede, en dat maakt het eerste punt vervelender, is het zo dat door de huidige opzet van het forum (alles van crewzaken door elkaar) het lastig is om deze regels (en ook gewoon de lotingen bijvoorbeeld) op te zoeken tussen alle crewbattles, KL league topics, crewtopics, Crewkampioenschappen, NK's etc. etc.
Daar is gewoon een zoekfunctie voor. Zie bijvoorbeeld onderstaand screenshot voor een zoekmogelijkheid waarbij je deze resultaten krijgt https://forum.onlinesoccermanager.nl/search?term=Crewcup&in=titles&matchWords=all&categories[]=32&sortBy=relevance&sortDirection=&showAs=posts
En zo kan je eventueel je zoekopdracht nog verder verfijnen voor nog minder topics.
En een van de sticky topics is genaamd 'crewtopics', waarbij je dus een overzicht krijgt van diverse relevante crewtopics (bijvoorbeeld regels van de crewcup). Dus zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet.
-
@fc-eddie_nl
Oh echt waar captain obvious? Voor jou of mij is dat ook niet ingewikkeld, maar stel eens voor dat je voor het eerst het crewforum bekijkt: een explosie van events en al dan niet relevante andere topics. Zou jij dan ook maar één moment het idee krijgen dat de Crew Cup een bijzonder evenement is tussen alle andere shit?Het forum is pas overzichtelijk als je weet waar je naar moet zoeken.
-
@fc-eddie_nl
Oh echt waar captain obvious? Voor jou of mij is dat ook niet ingewikkeld, maar stel eens voor dat je voor het eerst het crewforum bekijkt: een explosie van events en al dan niet relevante andere topics. Zou jij dan ook maar één moment het idee krijgen dat de Crew Cup een bijzonder evenement is tussen alle andere shit?Het forum is pas overzichtelijk als je weet waar je naar moet zoeken.
Ben het niet snel met je eens Tim3838, maar dit is toch wel een puntje.
-
@fc-eddie_nl
En als jij voor het eerst op een bepaald forum komt weet je ook precies waar een bepaald topic te vinden is, zonder enige kennis van de naam van het topic of op welke pagina die te vinden is? Is toch logisch dat als je ergens voor het eerst komt, dat je iets meer moet zoeken en dat het misschien iets langer duurt voordat je bij het juiste topic bent. Je doet nu net of je een IQ van 150 moet hebben om dit forum te kunnen navigeren. Een beetje overdreven naar mijn mening.
Natuurlijk zou het allemaal net een tikkeltje overzichtelijker kunnen zijn als de diverse crewzaken onder aparte categorieën zouden staan, maar GB wilt zo min mogelijk categorieën hebben (don't ask me why).
Ik denk dat het grotere probleem is dat veel gebruikers app spelers zijn en dus niet zo snel op het forum zullen komen of zelfs niet eens weten dat er een forum is.
Maar goed, we dwalen nu een beetje af van waar dit topic voor is bedoeld.
-
Deels dwalen we af, deels ook niet. Ik kan me er namelijk in vinden dat er een aantal zaken spelen die de CrewCup momenteel niet enorm sexy maken. Er is geen vergoeding meer, geen support meer, het aantal landen is doorgaans beperkt tussen Italië en Engeland en het spelersveld beperkt zich in zekere zin tot de 'forumcrews' en er zit nog 80% potentie in crews die alleen maar op de app komen en wellicht niet eens van het bestaan af weten.
Op de achtergrond ben ik bezig om te kijken of ik een aantal zaken anders kan aanvliegen, waardoor de drempels wellicht weer iets verlaagd worden. Tegelijkertijd moeten we ook beseffen dat de kaders waarin ik (of uberhaupt de staff) zich kunnen bewegen zich in de huidige vorm van 3.0 plaatsvindt. Er komen dus geen fancy massa-mailing opties, mooie in-app-competities waarin je met een button in de CrewCup kunt schitteren. Zoals de game momenteel is, is in welke lijnen we zoeken naar een optimum.
Tegelijkertijd is er ruimte voor verbetering of verandering en wil ik gaan pilotten met een nieuw model. Hierover over enkele dagen meer als het aan mij ligt. Eerst maar eens los in CK2018!
@timeenennaam_NL @FC-Eddie_NL beide bedankt voor de input tot zover!
-
Lees dit even door, voor wie het aangaat of voor wie er meer over wil weten!
-
@keejos_nl said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
Lees dit even door, voor wie het aangaat of voor wie er meer over wil weten!
Ziet er best prima uit! Enige wat ik mij wel af vraag in het voorbeeld wat je geeft is dat een pakket met een lagere totale startwaarde dus 'minpunten' krijgt, en een pakket met een hogere startwaarde 'bonuspunten'.
In het voorbeeld is het verschil tussen de pakketten qua totale ds 4 (34-38). Het pakket met een totale ds van 34 heeft het gemiddeld gezien een hogere ds dan die met 38.
Je geeft aan dat 'een team met een zware DS en hoge TW veel problemen zal kennen om cashflow te genereren, waardoor een duur startteam per definitie zorgt voor een grotere uitdaging dan een medium team met medium DS.'
In het overzicht krijgen alleen pakketten met een DS1 er punten bij (ik weet niet of dat bij alle competities zo is).
Dat wat ik geciteerd heb ben ik het mee eens, maar ik vraag mij af of dit de oplossing is. Over de volledige linie heeft pakket 1 een hoge startwaarde. 1 team binnen dit pakket springt eruit, maar de andere 3 niet, die andere 3 teams kennen deze problemen niet, en met een goed samenspel kan (in dit voorbeeld) ook Barcelona snel versterkingen aan het team toevoegen. Daarbij heeft pakket 1 ook al gemiddeld gezien een lage ds (totale ds 37). Daarbij komt dan dus 7% extra aan punten voor de ranking. En waarom? Alleen maar omdat er een DS1 in zit?
Bij het goed presteren van andere teams heeft ook de ds5 uit bijvoorbeeld pakket 4 het niet eenvoudig. Pakket 4 heeft op het gebied van doelstelling bijna een gelijkwaardige totale ds als pakket 1. In teamwaarde een achterstand ten opzichte van pakket 1. Daarbij wordt dus 4% van het aantal punten in mindering gebracht.
Wanneer beide pakketten 10.000 punten halen, dan heeft pakket 1 er na het toekennen van de factor 10.700 punten en pakket 4 slechts 9.600 punten. Een verschil van 1100 punten voor het hebben van een DS1 vind ik bizar veel. Daarbij komt dan ook nog is het verschil in startwaarde. Binnen pakket 1 kan Barcelona spelers doorverkopen aan crewgenoten om deze snel een boost te geven. Aan de hand van de bedragen die een crew hierbij hanteert kan Barcelona zelf ook echt versterkingen halen.
Ik lees dat je het wilt gaan toetsen, betekent dat we dan bij deze crewcup voor de CL en EL twee tussenstanden krijgen (de traditionele en de tussenstand via deze wijze)? Ik ben uiterst benieuwd naar hoe dit zich in de praktijk zal vertalen. Als het goed werkt is dat alleen maar fijn, maar voor nu heb ik mijn twijfels nog.
-
Ten allereerst mijn complimenten voor de moeite die je hierin hebt gestoken @Keejos_NL!
Het voortdurend spelen in Italië en Engeland – met af en toe een uitstapje naar minder aantrekkelijke landen als Brazilië of Colombia – gaat inderdaad vervelen. Het is meer dan welkom als landen als Spanje en Frankrijk ook bespeelbaar worden.Wel sluit ik me aan bij de post van @Vertrigo_NL: concreet kijkend naar het voorbeeld dat je hebt gepost van Spanje, vraag ik mij af in hoeverre het rechtvaardig is dat het enkel hebben van een DS1 binnen je pakket relatief gezien een flinke hoeveelheid ‘bonuspunten’ oplevert.
Daar komt nog bij dat teams als Barcelona en Real Madrid een dusdanig hoge teamwaarde hebben in vergelijking met de overige teams, dat het in mijn ogen niet per se een nadeel hoeft te zijn als je deze teams in je pakket toebedeeld krijgt. Zelf zou ik er als manager van Barcelona of Real Madrid bijvoorbeeld voor kiezen om de mindere spelers voor een zacht prijsje aan mijn crewgenoten te verkopen (voor hen zijn dat gezien de competitieverhoudingen goede versterkingen en zelf kun je deze spelers prima missen, gezien de grote voorsprong die je hebt op de overige teams), en de opbrengst hiervan te gebruiken om handel in te slaan. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je voorkomt een cashflowprobleem en je crewgenoten hebben – in ieder geval op korte termijn – een voordeeltje ten opzichte van hun concurrenten. Op die manier zou het hebben van Barcelona of Real Madrid helemaal niet zo nadelig hoeven te zijn, en dat zou een dusdanig hoge factor niet rechtvaardigen.
Ik kan jouw gedachtegang overigens ook prima volgen, probeer slechts aan te geven dat je er op meerdere manieren naar kunt kijken. Ik ben daarom vooral benieuwd hoe deze puntentelling in praktijk gaat uitpakken. Wat mij betreft prima als we hier komende CC mee aan de slag gaan, en na afloop goed evalueren of dit iets is om mee verder te gaan. Laten we het hopen, want het zou nogmaals erg fijn zijn als we ook gewoon naar Spanje en Frankrijk kunnen gaan.
-
@Vertrigo_NL @Memphis-United_NL Dank voor de feedback!
Ondanks dat het lijkt alsof het hebben van een DS1 ervoor zorgt dat je bonuspunten scoort, dat is niet zo. Het gaat om de totale DS van pakketje A tegen de totale DS van pakketje B, C, D en E. Hetzelfde wat betreft teamwaarde. Om e.e.a. te verduidelijken, hierbij een kopie van wat ik naar Rens stuurde:
Hi Rens!
Het voelt wellicht wat onnatuurlijk aan. In theorie zou het pakketje met hogere TW namelijk in het voordeel zijn ten opzichte van het team met de lagere TW. In de praktijk zit het pakketje met hogere TW opgescheept met spelers die boven de transferlimiet zitten, waardoor er doorgaans voor (veel) minder dan de wenselijke 2.5x verkocht kan worden. Hierdoor lijkt het in theorie een voordeel, maar heb je in de praktijk hier juist nadeel van.
Natuurlijk kan Barcelona of Real in dit voorbeeld zijn lagere collega's "spekken" met dure spelers te verkopen tegen een gunstig tarief, maar daarmee verplaatsen die teams het probleem. Dan nog zal namelijk de crewgenoot met het probleem opgezadeld zitten, los van dat die managers ook nog eens het startkapitaal moeten hebben om de spelers voor minimaal 100% van de waarde aan te kopen. Barcelona moet dan met maar 100% voor die spelers zelf versterkingen halen voor minimaal 150% aankopen en heeft dus per definitie met een cashflowprobleem te maken.
Dit is in ieder geval mijn rationale achter de huidige berekeningen. Uiteraard valt voor elk standpunt wat voors en tegens te verzinnen
Hoop dat dit wat extra context geeft m.b.t. de rationalen. En @Vertrigo_NL : We gaan het inderdaad in CC63 uittesten en kijken wat we er vanuit de crew community van vinden en of we het gevoel hebben dat de puntenfactor recht heeft gedaan aan de situatie. Alternatief kan zijn dat de factor groter of kleiner gemaakt wordt (net zoals we nu met competitie-factoren doen) óf dat we het hele concept als kansloos beschouwen en dat we terug gaan naar de gebruikelijke EN-ITA-EN-ITA-cyclus.
-
Al met al blij om te horen dat mensen niet per definitie tegen een compensatiefactor zijn. Dit betekent wat mij betreft dat er nog geen tegenstanders zijn tegen het concept an sich, wat met een kritische community volgens mij al pure winst is
Wel zijn er wat vragen cq. opmerkingen gekomen (waaronder van Rens) over de rekenmethodiek die erachter zat. Ik heb wat dingetjes getweakt in mijn excelsheet, waardoor er nu wordt gekeken naar de totale doelstelling van een pakketje ten opzichte van het totaal en zodra dat hoger ligt dan 20% (er zijn 5 pakketjes) dan krijgt een pakketje daar naar rato 'strafpunten' voor, aangezien zij het makkelijker hebben dan de rest. Pakketjes met een totale doelstelling van onder de 20% hebben het in vergelijking zwaarder dan de rest en krijgen naar rato 'bonuspunten'.
Hetzelfde doe ik nu ook met teamwaarde. Een pakketje met een hogere teamwaarde heeft (volgens de community) een voordeel. Als de totaalwaarde van een pakketje ook hoger ligt dan 20%, dan krijgt een pakketje ook daar naar rato 'strafpunten' voor, aangezien zie het makkelijker hebben dan de rest. Pakketjes met een totale teamwaarde van onder de 20% hebben het in vergelijking zwaarder dan de rest en krijgen naar rato 'bonuspunten'.
Er is nog wel een nuance op de weging van de factor op DS ten opzichte van de factor op TW. Ik geef de penalty / bonus op TW 10x minder zwaar dan die op DS. De significantie van TW is m.i. op competitie-niveau velen malen lager dan die van de DS.
Dit komt er dan zo uit te zien:
Dit model is in lijn met de perceptie dat een hogere TW in het voordeel is ten opzichte van een lagere TW.
Dit zal dan ook het model zijn waarmee we live gaan in CC63! #heberzinin
-
Ik denk dat je een relevant probleem aankaart, maar naar mijn idee moet je dit oplossen door de DS vooraf aan te passen, in plaats van door achteraf te repareren met een factor. Nu maak je het nog complexer dan het al is. Redeneer ook vanuit het oogpunt van de minder ervaren / fanatieke gebruiker. Die snapt hier allemaal niks van. Een sheetstand is al nieuw voor velen, laat staan ondoorgrondelijke vermenigvuldigingsfactoren.
In de KL / GF / Strikers crewcomp gebruiken ze inmiddels allemaal de SheetDS. Je kan die sheetDS tunen zoals je wilt. Concreet: als je de waarde van "max tov gem" wijzigt, wijzig je ook de sheetDS. Bij de intro heb ik dat getal destijds op 2.25 gezet. Dat leverde toen gemiddeld over alle competities een eerlijk resultaat op. Voor Engeland:
en voor Spanje:
Maar als je vindt dat een sheetDS van 1 ook in Spanje nog steeds nadelig is, dan verhoog je dat getal nog een beetje. Stel dat je hem op 2.6 zet, dan krijg je:
Ik zou niet gaan zooien met andere factoren.
Zie hier de oorspronkelijke discussie:
https://forum.onlinesoccermanager.nl/topic/17323/discussietopic-sheetstanden?page=1 -
Dat is een aardig concept, maar in de praktijk schiet je dan alsnog de mist in als je van deze indeling dan weer gelijkwaardige pakketjes moet maken. Ik kan je helemaal volgen dat de sheetDS van tevoren een DS corrigeert, maar dat corrigeert de verschillen tussen pakketjes nog steeds niet.
Ik waardeer je inzet om één model toepasbaar te maken voor een generiek probleem, maar de probleemstelling binnen de CC is anders dan de probleemstelling binnen overige competities, mede door de aard van hoe teams worden verdeeld cq. samengesteld.
Groet,
Jurgen
-
@keejos_nl
Als je het nadeel van een hoge DS in je pakket wegneemt, hoef je er niet meer voor de compenseren