Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@sirclitjeslikker_nl Hmm, een paar dingen.
Wie bepaalt wat 'gangbaar' is? Een paar pagina's terug liet ik je wat peilingen zien, waarvan je zelf aangaf dat je die resultaten niet verwachtte. Dus in hoeverre heb jij dan je vinger aan de pols van het Nederlandse volk? Het is ook maar hoe je de vraag stelt natuurlijk. 'Vind je het terecht dat tramchauffeurs op de vingers worden getikt als ze 'dames en heren' zeggen?' levert een heel ander resultaat op dan 'ben je tegen de term 'beste mensen' in de tram?'.
Vind ik iemand seksistisch als hij het heeft over 'dames en heren'? Nee, dat is een idiote karikatuur. Ik heb er zelfs nog nooit in die context over nagedacht. Ik heb bij een dergelijke begroeting nooit eerder stilgestaan bij het feit dat mensen zich buitengesloten kunnen voelen, maar dat betekent niet dat het niet zo is. Noem me verheven of elitair, maar het is volgens mij een kwaaltje van rechts om problemen pas te erkennen wanneer ze er zelf mee te maken krijgen.
Wat ik wel weet: zelfmoordcijfers onder transgenders rijzen de pan uit. Niet zo vreemd als je het gevoel hebt buiten de boot te vallen en onbegrepen te zijn. Een manier om het begrip te vergroten, is om alledaagse situaties aan te kaarten waarmee zij wel te maken krijgen, en wij niet. Bijvoorbeeld: hoe ingewikkeld het kan zijn om je paspoort te veranderen. Of: welk toilet moeten ze gebruiken. Sommige gekkies hebben zichzelf ervan overtuigd dat mannen het gehele (geslachts)veranderingsproces doormaken en alle schaamte doorstaan die erbij komt kijken, zodat ze meisjes kunnen lastigvallen op het vrouwentoilet. Maar als ze toch naar het mannentoilet gaan, vragen diezelfde mannen zich af wat een vrouw in hun toilet doet. Transgenders kunnen het eigenlijk nooit goed doen. Ze worden afgeschilderd als een separate groep met al die buitensporige eisen, maar zo vreemd zijn die geslachtsneutralen toiletten niet.
In het topic over de Amerikaanse verkiezingen, dat volgens mij verwijderd is, sprak ik nog mijn diepe ergernis uit over de geveinsde beschuldigingen van seksisme richting m'n favoriete kandidaat. 'Seksisme', 'racisme' en eigenlijk alle -ismes worden veel te snel aangevoerd, waardoor ze hun betekenis verliezen. Regressief links, en dat is echt een ding, schiet zichzelf constant in de voet. Ze jagen mensen tegen zich in het harnas en schaden daarmee de draagkracht voor hun boodschap. Dat betekent niet dat die boodschap geen draagkracht verdient. Ik geloof niet dat Jan met de pet een hekel heeft aan transgenders. Ik geloof dat hij zich drukmaakt om het betalen van de huur, zijn kinderen een goede opleiding wil bieden en tegelijkertijd bezorgd is om zijn pensioen. En weet je wat? Dat zijn zorgen van transgenders, moslims, atheïsten, negers. Maar zodra we toestaan dat we een klimaat creëren waarin we ons tegen onze bondgenoten laten opzetten, is iedereen daar vatbaar voor - terwijl de elite ervandoor gaat met de centen, overigens.
Over je laatste punt: behalve dat ik me nog steeds afvraag wat in jouw ogen ‘gangbaar’ is, vind ik het lastig in te schatten of dat zo is. Maar ik vind wel dat Nederland op het gebied van morele kwesties grote stappen zet, en in de juiste richting. Ben je het daar niet mee eens? Het lijkt me aannemelijk (ik heb geen cijfers bij de hand) dat het homohuwelijk allereerst een proefballonnetje was van hoogopgeleiden. Het lijkt me aannemelijk dat hetzelfde geldt voor euthanasie, vrouwenkiesrecht, drugslegalisatie, abortus, de afschaffing van de doodstraf, het tegengaan van klimaatverandering… Als we zover zijn gekomen onder aanvoering van hoogopgeleiden, ben ik blij dat ze een afwijkend standpunt durfden in te nemen. Ik hoop dat ze het blijven doen.
-
Daaraan toegevoegd:
"Van de deelnemers vindt 15 procent dat het uiterlijk van Zwarte Piet wél moet worden aangepast. Vooral hoger opgeleiden (29%), jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar (32%) en mensen die wonen in één van de grote steden in de Randstad (22%) staan vaker positief tegenover aanpassing."
Een andere manier om het te framen: 71% van de hoogopgeleiden vindt dat dat Zwarte Piet niet aangepast moet worden. Dus je anekdotische bewijs is precies dat, anekdotisch. Ik hoor trouwens wel bij de elitaire 29 procent. Denk dat veel hoogopgeleiden (net als ik) ook tegen de vervolging voor Wilders zijn, maar ik weet niet of daar peilingen beschikbaar van zijn.
-
@dominicm_nl Kan het niet maken het je helemaal voor niks te hebben laten typen, dus hoop dat je ook tijd hebt om mijn shit te lezen, de rest van het forum gaat het wss niet doen
-
Ik ben het ermee eens dat een dergelijke maatregel vooral om framing gaat. Heb dit nieuwsbericht op verschillende sites steeds iets anders uitgelegd gezien, en ik heb wel het idee dat ambtenaren van bovenaf een hoop verboden termen wordt opgelegd en daar houd ik niet van. Een dergelijk punt ter discussie stellen in de hoop dat mensen het vrijwillig oppakken vind ik wel prima. Ik zei zelf ook wel eens bewust ''hij of zij'' als ik het over iets algemeens had tegen vrouwelijke ex-collega's die ver in het linkerspectrum zaten op dit gebied, en gebruik bijvoorbeeld ook het woord neger vaak niet terwijl dat in mijn ogen geen kwetsende term is.
-
Daarbij lijkt het mij sterk dat er een sterk verband zou zijn tussen deze zelfmoordcijfers en iets onschuldigs als de adressering. Ik heb uiteraard niks tegen transgenders, maar kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat ze meer problemen ervaren met het vinden van een relatie, (niet dan mij waarschijnlijk, maar wel in het algemeen) dat als je op straat dagelijks langs 100 mensen loopt je daarna ook een idioot tegenkomt die iets naar je moet roepen, en zelfs het toiletissue lijkt me al een veel grotere last dan een algemene adressering.
-
Daarbij weet ik dat mijn anekdote slechts een anekdote is; het zou natuurlijk niet raar zijn als een keuzevak waarin dergelijke dingen worden besproken relatief veel linkse mensen aantrekt. Wel vind ik 29% die zwarte piet racistisch vind eigenlijk best veel omdat ik het persoonlijk een absurd standpunt vindt. (Het feit dat het racistisch zou zijn vind ik dan een absurd standpunt, dat is echter wel subjectief en ik zou het op zich geen ramp vinden als die traditie zou veranderen uit besef van het feit dat je sommige meningen van anderen nu eenmaal niet begrijpt en het absoluut geen grote opoffering is.)
-
Die laatste zin wil ik zo aan mijn laatste standpunt koppelen : Ik vind inderdaad dat we in een moralistisch vergevorderd land leven. Juist daarom komt men nu juist met dingetjes waarvan ik denk ''oh, ze hebben weer iets gevonden''. Als vrouwen niet mochten stemmen hadden ze immers wel betere dingen om zich druk over te maken. Enige wat ik moet toegeven is juist omdat ik zo vaak denk van ''oh ze hebben weer iets,'' ik geneigd ben ietwat fel te reageren op het zoveelste dergelijke idee, ik ben ook maar een mens. Juist daarom is dus de framing zo belangrijk. Dergelijke ideeen moeten bespreekbaar zijn maar niet van bovenaf worden opgelegd met de insteek dat het zo verkeerd is als jij het maar onzin vindt.
-
-
@sirclitjeslikker_nl
ach dat is ook pas het afgelopen jaar. Amsterdam is een echte PVDA stad. Iets wat ik trouwens op stedelijk niveau wel toejuich. Zolang Cohen maar niet terugkomt.Vind al die Amsterdamse groenlinks stemmers trouwens echt een grote grap. Bijna zelfde niveau als al die provencialen in dorpen van 1000 inwoners waar geen buitenlander zich bevind die PVV stemmen. Al dat commentaar op boeren hoe ze hun dieren behandelen terwijl je zelf amper een kip van een haan kunt onderscheiden en tot 3 jaar terug dacht dat melk uit een fabriek komt.
-
@sirclitjeslikker_nl Zo ver liggen we niet uit elkaar. Ik heb dat nieuwsbericht verder nergens gelezen, omdat ik het een non-issue vind. Ik kan me wel goed voorstellen wat je bedoelt. Soms krijg je het gevoel dat 'sociale progressie' je door de strot wordt gedouwd. Transgenders (en eigenlijk de hele LGBT-gemeenschap) zijn maar een heel klein deel van de bevolking, maar krijgen plots buitenproportioneel veel aandacht en ik snap wel dat sommige mensen het idee krijgen dat ze min of meer verplicht worden geacht om dat allemaal maar toe te juichen, terwijl ze dat niet doen. Komt denk ik eerder voort uit onwetendheid (absoluut niet domheid) dan uit animositeit. Ik ben niet bevriend met transgenders, heb er ooit eentje geïnterviewd maar that's it. Heb er dus niet echt binding mee, maar ik wil niet iemand zijn die andere groepen bepaalde dingen wil beletten. Er is uiteraard geen verband tussen 'dames en heren' en zelfmoordcijfers, maar het ging om het bredere geheel van onbegrip. Komt natuurlijk zoveel meer bij kijken: schaamte, niet weten wat je met jezelf aanmoet... Daarom zie ik graag dat de samenleving helpt waar mogelijk
-
Aaaah mooi dat we niet zover uit elkaar liggen, ik wil ook altijd wel een beetje joue mattie zijn.