Discussietopic: Nieuwe Updates!
-
@meneer-speksnijder_nl Wat vind je precies het verschil tussen met EV spelen en 3.0? We hebben juist speciaal voor de community allerlei tools gebouwd om ook zonder Boss Coins competitief met elkaar te kunnen spelen.
-
@the-master-of-dank-memes_nl said in Discussietopic: Nieuwe Updates!:
Ik snap inderdaad dat veel spelers klagen over het huidige systeem op OSM, maar ik vind zelf dat we blij mogen zijn dat Gamebasics ons geen geld laat betalen om bijvoorbeeld een 2e clubslot te kunnen gebruiken
Blij? Tsssj, ik vond het prima om Psk's te kopen om 3 extra slots te hebben. Dat was OSM 2.0, maar dan voor een prijs wat gewoon prima was. Daar kon je wal onbeperkt transfers doen zonder hier iets extra's voor te betalen & deed je niet managen op je HA (met PSk) dan behield je gewoon wel al je extra subaccounts.
EV was ook gewoon belachelijk. Daar is eigenlijk het Pay-to-win echt begonnen op OSM.
Tja en die portretrechten, het is een leuk detail. Meer is het eigenlijk ook niet. Voegt niets toe aan het spelelement, kost een hoop geld dat uit de game gehaald moet worden en tevens... niet alle spelers hebben een portret.
-
@sjinne_4_ever_nl Wat betekend EV precies?
Ik zie het vaak genoeg voorbij komen op het forum, maar ik heb niet echt een idee wat het precies betekend -
@the-master-of-dank-memes_nl EV = Eigen Vermogen. Oftewel je betaald €25 en krijg 100 miljoen aan osm speelgeld erbij gestort. Zie het als een rijke investeerder (jijzelf met je eigen ECHT geld) die een club financiert.
-
@sjinne_4_ever_nl Oh zo...
Nee dan snap ik helemaal wat je bedoeld met Pay to win. Stel je voor dat we nu én Bosscoins, én Eigen Vermogen hadden. Dan is jouw competitie automatisch beslist op basis van hoeveel geld iemand uitgeeft -
@harry-poon Dat EV uitsluitend was om met meer liquide middelen sneller je selectie te versterken, en je met bosscoins alles kan afkopen, als je zou willen. Ja, je kan zowat alles uitzetten als je dat echt wil (eigen competitie aanmaken, dus voor betalen), maar veel competities worden door de servers zelf aangemaakt, waarbij alles dus aan staat. Dus er zijn veel meer elementen die afgekocht kunnen worden tov EV, en dat dat mogelijk is, is toch jammer.
Btw voor comps als CC enzo natuurlijk wel fijn dat die tools bestaan, eerlijk is eerlijk
-
@meneer-speksnijder_nl True. Veel spelers vinden het juist leuk om af en toe een timer te versnellen, extra Trainingskamp etc. Met flink sparen kom je een eind om je eigen competitie aan te maken wat een hoop andere managers ook weer de kans geeft om in zo'n competitie te spelen.
-
@harry-poon De vraag is niet aan mij gesteld, maar voel me toch even geroepen.
Het probleem met EV en BC is dat het zorgt voor een Pay-to-win constructie. Je zag al tijdens de EV-periode dat de mensen die veel bereid waren te investeren, ook hoog op de ranglijst kwamen. Zij waren nooit zo hoog gekomen als ze niet zoveel geld in EV gepompt hadden. Dit is met de introductie van BC nog veel erger geworden. Je ziet dus dat velen de ranglijst niet meer zo serieus nemen.
Ik begrijp dat OSM mee moet in de commercie, maar er wordt niet gedacht aan de echte OSM-spelers. Zorg voor meer incentives om het spel leuk te maken voor de mensen die er echt goed in zijn. Nu word je als je niet bereid bent er geld in te pompen alleen maar tegengewerkt. Bijvoorbeeld: je zet alles uit bij het aanmaken van de competitie, waardoor de beste manager wint en niet de manager die het meeste BC erin pompt. Dat is erg raar, want het maakt de prestatie alleen maar beter in verhouding tot blind geld er in pompen en de competitie winnen.
Daarnaast is het erg vreemd dat er alleen dingen van de grond komen doordat er een paar mensen initiatieven tonen, maar vanuit GB wordt er niets gefaciliteerd of gecommuniceerd.
Het is gewoon erg jammer dat het deze kant uit gaat met OSM. Ik hoop dat het de zakken van Derwort in ieder geval spekt, anders zijn jullie voor niets een leuke community kwijtgeraakt.
-
@meneer-speksnijder_nl Deels eens, maar het uitzetten van de scout is dan weer geen mogelijkheid. De competities als de cc levert GB dus ook enorm veel geld op omdat iedereen zoveel scout in die competities, want verkopen boven een bepaalde waarde gaat zo goed als niet meer.
Daarnaast is GB wel zo slim om geen compensatie te geven voor een competitie waar je alles uit zet. Voorbeeld: ik werd in de laatste CC CL 6e met een DS 16. Ik ontving 25 BC als beloning...
Maar ben het wel met je eens dat het fijn is dat de mogelijkheid er is om bepaalde features uit te zetten.
-
@santheman11_nl Dat de scout niet uit kan vind ik niet eens erg, dat is immers nooit zo geweest en dat was ook zo'n beetje de belangrijkste reden voor mij om met (P)SK te spelen.
Het is verder natuurlijk wel zo dat je het nu zo duur kan maken als je zelf wilt. Met een seizoen actief transfereren en scouten, ben je zo'n 650 coins kwijt schat ik (40 scouts, dus 40x15=600 en zo'n 50 TL aankopen, waarvan ik die ene bosscoin echt onzin vind trouwens). Op basis van een 43 dagen comp krijg je daar vanaf VB1 dan nog 47x4 = 188 coins voor terug en afhankelijk van je prestaties ook nog zo'n 200, gebaseerd op een gewonnen competitie waarbij alles aan staat. Betaal je netto zo'n 250 coins voor een volledig seizoen. Dat is nog prima te doen, maar jammere blijft dat je de mensen er tussen hebt zitten die het geen bal kan schelen hoeveel ze uitgeven om maar hoog in de rank te komen, zoals je zelf ook aangeeft. Dat valt met slim spelen nog een tijd bij te benen maar dat houdt ook een keer op. En dat is het jammere aan deze bosscoins.
Ik snap dat GB een bedrijf is en winst wil maken. (En kosten van portretrechten wil terugverdienen, haha.) Maar dat had denk ik ook op andere manieren gekund dan het bosscoin-systeem,
-
@harry-poon Ja als je 100 miljoen hebt is een scout versnellen wel makkelijk om te doen. Het wordt er alleen naar mijn mening niet leuker van. Er komt nog maar weinig "handigheid" bij kijken als je alles wat je wil kan afkopen.
-
@santheman11_nl Wat bedoel je met niets gecommuniceerd? Daar zou ik dan graag mee helpen.
-
@meneer-speksnijder_nl Goed punt. Maar dat er spelers zijn die veel Boss Coins (of EV for that matter) investeren, is altijd al zo geweest. Dat is echter een heel klein gedeelte van de spelers. OSM is een gratis spel en dat zal het ook blijven. Daarom is het ook ingericht om het leuk te maken voor mensen die er niet in investeren.
-
Om ook nog maar even een mening er bij te gooien.
Ook ik vind het jammer dat de seizoenskaarten weg zijn gehaald en de bosscoins hiervoor in de plaats zijn gekomen.
Kan me nog goed herinneren, de kroontjes en de sterren op de ranglijst voor de clubs. Het vrije kopen van de transfermarkt en de extra slots waar je mee kon spelen zodra je een seizoenskaart had gekocht.
Ik mis die beleving nu wel. Vond dat juist mooi om te zien en het straalde ook nog wat uit. In mijn begin van OSM (als kleine jongen) was het echt gaaf om te zien dat iemand een seizoenskaart had en deze wou ik toen ook graag zelf hebben natuurlijk. Ook vind ik het veel meer bij een voetbalspelletje horen, een seizoenskaart.
Nu ik een paar maand geleden terug ben gekomen op osm schrok ik wel. De gehele layout van 3.0 is natuurlijk een enorm verschil met hoe het 'vroeger' was. Eenmaal ingelogd zocht ik eigenlijk direct naar de seizoenskaarten, maar die waren dus weg.Nu je het spel speelt zonder bosscoins, op een nieuw account, begin je volgens mij met iets van 50 bosscoins. Om daar goed mee te presteren en het enorme teambouwen bij te houden moet je bosscoins kopen. Na 3 scouts ben je er al haast doorheen. Daarnaast wil je natuurlijk handelen op de transferlijst, anders kom je achter te liggen. Maar daar moet je dus ook 1 bosscoin voor betalen per transfer. Denk dat 'nieuwe' spelers die nu in OSM stappen hier wel tegen aan lopen en dus weer stoppen met spelen. Als GB zijnde denk ik dat er met andere functies waar je voor zou moeten betalen net zoveel zou kunnen gaan verdienen. Want daar gaat het natuurlijk om..
Ik denk dat met een beetje brainstormen de beleving weer terug gebracht kan worden. Je gooit nu geld in een spel om het uiteindelijk ook weer in het spel uit te geven. Heel logisch natuurlijk, maar met een seizoenskaart kreeg je iets terug voor je geld. Misschien voor meer mensen de overweging om geld te spenderen aan OSM. Op deze manier houden ze bij GB vast dezelfde inkomsten en is het voor de spelers een stuk fijner om het spel te spelen.
-
Een tijd geleden werd er gecommuniceerd dat de dokter soms ook 2 of 3 speeldagen blessure terug kon brengen in 1x. Zijn er ook mensen waarbij dit daadwerkelijk gebeurd is?
-
@thoadz_nl Ideeen zijn altijd welkom!
-
@r0bbyk_nl Ik heb 'm zelf een keer gehad, de 3.
-
@r0bbyk_nl Nog niet ervaren tot nu toe, dus only if you pay
Edit na bericht van Harry Poon: Ik zie dat het blijkbaar kan, verrassend genoeg dan zelf nog geen enkele keer mogen ervaren...
-
@tc-game_nl Zo geavanceerd is ons systeem niet, dat we dat kunnen uitsplitsen
-
@tc-game_nl Hoe vaak heb je een speler behandeld sins die tijd?