Ramadan 2020
-
Lijkt mij heel erg lastig dit jaar, dankzij corona
Buiten werken, kan je overdag niet heel veel doen qua afleiding en er wordt nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk binnen te blijven. (Op een ommetje na dan)Ik had vandaag m'n Turkse collega op werk gevraagd, of nu iedereen nog verplicht is mee te doen, vanwege corona. Hij vond zelf dat ouderen er niet aan mee moesten doen en beter op hun gezondheid kunnen letten.
-
@maricja_NL said in Ramadan 2020:
Buiten werken, kan je overdag niet heel veel doen qua afleiding en er wordt nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk binnen te blijven. (Op een ommetje na dan)Ik had vandaag m'n Turkse collega op werk gevraagd, of nu iedereen nog verplicht is mee te doen, vanwege corona. Hij vond zelf dat ouderen er niet aan mee moesten doen en beter op hun gezondheid kunnen letten.
Juist makkelijkste in dat opzicht, je kan gewoon de hele dag slapen als je niet werkt. Geen school, geen voetbaltrainingen. Wat vooral zwaar is het gemis aan de moskee. Nachts wakker blijven, ken sws mensen die dat nu zo doen, vooral jongeren
-
Dus vanavond word het pas bekend gemaakt, ik dacht dat ze er van de week al mee kwamen dat het ipv donderdag , vrijdag werd.
Al geldt de start en einddatum voor een groot gedeelte van de Marokkaanse gemeenschap anders dan de Turkse gemeenschap als ik het goed heb.@bringdaruckus_NL & @maricja_NL Tweeledig, het lijkt mij qua volhouden makkelijker voor degene die geen werk hebben, echter degene die gewoon werkzaam zijn veranderd in dat opzicht weinig. Het gemist van het samenkomen (wat natuurlijk in veel gevallen wel gewoon gebeurd, daar waar er geen gemeente is die daar s'avonds/s'nachts boa's voor gaat inzetten.) om te eten en de moskeebezoeken gaan wel zwaarder vallen voor degene die zich streng aan de regels houden.
Daarnaast is er ook een grote groep die voor de schijn meedoet uit groepsdruk en er op deze wijze makkelijker vanaf komen voor zichzelf omdat ze kunnen doen waar zij zichzelf prettig bij voelen zonder scheef aangekeken te kunnen worden door de gemeenschap.Hoe ga jij dit doen @Yassin-Mansousri_NL op het gebied van de uitgestelde moskeebezoeken en het samenkomen om te eten met familie die niet op hetzelfde adres woont?
-
@maricja_NL said in Ramadan 2020:
Buiten werken, kan je overdag niet heel veel doen qua afleiding en er wordt nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk binnen te blijven. (Op een ommetje na dan)Buiten dat is er zeker genooeeeg te doen! Namelijk bezig zijn met jouw geloof, er is veel te doen dan. Het beste is dan om iets van het geloof te leren(kennis vergaren dus), kennis is erg belangrijk.
Daarnaast kan je een beetje extra bidden(In de juiste tijden, niet in de tijd wat niet mag(ja die bestaan ook)), koran lezen, Jouw heer gedenken, en zelfs even naar jouw buurvrouw gaan dat alleen is kan ook en is heel goed(Je kan in deze tijd nog genoeg mogelijkheden zoeken). Enzo kan ik een lijst van maken.Je hoeft hier niet de hele dag mee bezig te zijn, een beetje is al goed.
Maarja, van dit doen al is het maar 10 minuten nemen de meeste nu niet eens aandacht aan, helaas. In dat geval heb je zeker niks te doen.
Ik had vandaag m'n Turkse collega op werk gevraagd, of nu iedereen nog verplicht is mee te doen, vanwege corona. Hij vond zelf dat ouderen er niet aan mee moesten doen en beter op hun gezondheid kunnen letten.
Islam is niet wat jij vind, wat bepaald is is bepaald. Wel is het zo als door vasten jouw gezondheid achteruit gaat ipv vooruit of vasten wordt gewoon te moeilijk, dan hoef je niet te vasten, wanneer dit maar tijdelijk is dien je wel het vasten later in te halen, als het kan dat jij nooit beter kan worden of je blijft zwak, zoals ouderen(niet elke oudere is zwak), geld er een 'vervangende plcht'.
@bringdaruckus_NL said in Ramadan 2020:
Juist makkelijkste in dat opzicht, je kan gewoon de hele dag slapen als je niet werkt. Geen school, geen voetbaltrainingen. Wat vooral zwaar is het gemis aan de moskee. Nachts wakker blijven, ken sws mensen die dat nu zo doen, vooral jongeren
Haha, ja klopt, maar teveel slapen moet ook niet. dat is ongepast, binnen als buiten ramadan..
-
@L-R-van-kessel_NL said in Ramadan 2020:
Dus vanavond word het pas bekend gemaakt, ik dacht dat ze er van de week al mee kwamen dat het ipv donderdag , vrijdag werd.
Al geldt de start en einddatum voor een groot gedeelte van de Marokkaanse gemeenschap anders dan de Turkse gemeenschap als ik het goed heb.Ja, het nieuws is mij bereikt dat de maand waar we nu zitten, die wij Sha'baan noemen, te vroeg is aangekondigd, wat betekend dat donderdag 29 Sha'baan is, Ramadan kan dus vrijdag zijn als deze maand geen extra dag krijgt, als er wel een 30ste is dus zaterdag.
De islamitische kalender is een maankalender, 1 maand heeft 29 of 30 dagen, op het einde van de negenentwintigste dag wordt er gekeken of je de maan kan waarnemen(de maan moet een bepaalde 'stand' hebben), bij ja is de eerste dag van de nieuwe maand begonnen, bij nee dan krijgt die maand een 30ste bij.@bringdaruckus_NL & @maricja_NL Tweeledig, het lijkt mij qua volhouden makkelijker voor degene die geen werk hebben, echter degene die gewoon werkzaam zijn veranderd in dat opzicht weinig. Het gemist van het samenkomen (wat natuurlijk in veel gevallen wel gewoon gebeurd, daar waar er geen gemeente is die daar s'avonds/s'nachts boa's voor gaat inzetten.) om te eten en de moskeebezoeken gaan wel zwaarder vallen voor degene die zich streng aan de regels houden.
Daarnaast is er ook een grote groep die voor de schijn meedoet uit groepsdruk en er op deze wijze makkelijker vanaf komen voor zichzelf omdat ze kunnen doen waar zij zichzelf prettig bij voelen zonder scheef aangekeken te kunnen worden door de gemeenschap.Hoe ga jij dit doen @Yassin-Mansousri_NL op het gebied van de uitgestelde moskeebezoeken en het samenkomen om te eten met familie die niet op hetzelfde adres woont?
Eten met anderen deed ik nu toch bijna nooit(gezin is wat anders), en dat is ook geen probleem, samenscholing hoeft ook niet perse.
Moskee is helaas dicht ja, ging er altijd heen, gewoon elke dag. Maarja. Maar moskee moet natuurlijk geen reden zijn dat ik deze Ramadan 'verwaarloos', zoals ik net zei, er is nog genoeg te doen, ik ga der ook gebruik van maken, ik ben zelf iemand die zich echt in alles wil verbeteren, er kan nog genoeg dingen anders bij mij. -
@Yassin-Mansousri_NL Klopt het hoort niet. Maar we weten allebei dat genoeg van onze leeftijdsgenoten dit zo gaan doen. De oudere generatie zal de tijd gebruiken om de koran te reciteren etc maar sommige van de jongere generatie zullen gewoon de halve dag slapen.
@L-R-van-kessel_NL om heel eerlijk te zijn denk ik dat er genoeg mensen zijn die dit de kans zien om de moslims te pesten en zo de kliklijn bellen hoor.
-
@L-R-van-kessel_NL Ik
-
@Yassin-Mansousri_NL Dat later inhalen dat hij inderdaad ook genoemd. En het was ook zo dat zwakkeren dan niet mee hoeven te doen, als hun gezondheid eronder zou lijden. Wat dat betreft komt dat dus overeen met wat jij ook aangeeft.
Succes met de Ramadan, gozer
-
@bringdaruckus_NL Die kans bestaat, maar is niet al te groot. De meeste moskees staan in wijken waar er weinig 'Nederlanders' wonen of juist volledig geïntegreerde Nederlanders in de multicultiwijken en die klagen niet over moskeebezoeken.
Afgelopen zondag zag ik wel allemaal Gereformeerde stiekem de kerk uit komen in Rotterdam toen ik even bij mijn opa en oma op bezoek was..
@Yassin-Mansousri_NL en wanneer is de start?
-
@L-R-van-kessel_NL said in Ramadan 2020:
@Yassin-Mansousri_NL en wanneer is de start?
De maan is gezien in Saoudi-Arabië, dat betekend morgen eerste vastendag!
Landen zoals Australië, hebben de maan niet gezien en zullen ze zaterdag vasten.l
-
@L-R-van-kessel_NL Die varkens van Pegida zie ik daar zeker voor aan. Ze willen ook weer demonstreren zag ik. Ook in kleinere steden zie ik een langslopende hondenuitlater ed er wel voor aan. Gok ook dat politie net iets vaker rond bepaalde tijdstippen daar 'toevallig' rondloopt. Normaal lopen ze avonds op dat tijdstip op de parkeerplekken van de mc drive.
-
@Yassin-Mansousri_NL said in Ramadan 2020:
Islam is niet wat jij vind, wat bepaald is is bepaald.
De tekst is bepaald (als je dat gelooft tenminste), maar de interpretatie hiervan niet. Dus het is wel degelijk een kwestie van 'vinden'. Daarom zijn er ook verschillende Koranscholen en verschillen Fatwa's nog weleens inhoudelijk van elkaar. Het is jammer dat dit door moslims vaak niet wordt erkend, hetgeen leidt tot het veroordelen van moslims met meer liberale standpunten.
-
@bringdaruckus_NL
Zolang er geen geweld gebruikt wordt hebben leden van Pegida het volste recht om te demonstreren tegen wat ze maar willen (op 1,5m afstand that is). Ik zou niet weten op basis waarvan je ze dat wilt ontzeggen. -
@timeenennaam_NL Heb ik dan iets gezegd over ontzeggen?
-
@timeenennaam_NL De interpretatie van de geleerden onder anderen verschillen (bijna) niet, lijken allemaal hetzelfde.
Fatwa(Vraag en Antwoord kan je zeggen.) verschillen af en toe, vaak op Fiqh (jurisprudentie), dat kan af en toe veranderen, een voorbeeld ervan kan ik sigaretten roken nemen, geleerden oordeelde dit als afgeraden, maar toen de schadelijke gevolgen bekend waren werd die oordeel veranderd naar verboden. Dit omdat het niet toegestaan is om jezelf te schaden en dat zelfs tot dood kan leiden.Geleerden weten wat ze zeggen, daar hebben ze de kennis voor. Wat ze vinden kunnen ze met bewijzen beargumenteren.
Er wordt op mening verschilt op zaken die nog niet 100% duidelijk zijn.
Maar niet elke geleerden heeft de juiste kennis, vele kunnen dingen hebben verzonnen. Dit is onjuist en zij zijn dan onbetrouwbaar.
Maar dit is een geleerde, iemand die alleen maar op de 5 zuilen komt en dat niet eens kan uitleggen kan niks vinden, daar hebben ze geen kennis voor.
-
We gaan alweer de laatste week in, hoe bevalt het je tot noch toe @Yassin-Mansousri_NL ? Hoe ziet het eruit qua 'viering' aan het einde nu we nog met Corona maatregelen zitten?
-
@L-R-van-kessel_NL Eigenlijk gewoon normaal, weinig dat anders is..
'Eid-Fitr(Ramadanfeest/ suikerfeest) om de hoek, we beginnen Altijd met een gebed en een lezing in de moskee, moskeeën zijn alleen op die dag zo vol dat zelfs de parkeerplaatsen gebruikt worden om te bidden en dat is nog niet alles, gewoon de hele straat waar ook niet-moslims wonen.
Nou dat gaat niet meer door, ik heb dan gelezen dat die gebed thuis kan dus dan moet dan thuis.Een vriend van mij zal normaal bij mij komen om deze dag door te brengen, dat ga ik dit keer afzeggen waarschijnlijk.
-
Zou niks voor mij zijn.
-
@Furrax_NL Je hoeft ook niet mee te doen, gelukkig voor jou
-
Eid Mubarak!