CrewCup: Algemene Discussietopic
-
@keejos_NL Vanwaar ineens deze omwenteling van 180 graden?
Gisteren postte je (en verdedigde je vol overtuiging) deze correctiefactoren:
Nu kom je ineens aanzetten met deze correctiefactoren:
Het pakket dat gisteren nog de gunstigste correctiefactor had (1,07), heeft nu de ongunstigste correctiefactor (0,96). Dat is een erg groot verschil. Ook nu geldt overigens dat ik je beredeneringen erachter prima kan volgen (voor alle kanten valt nogmaals wat te zeggen), maar het neigt wel een beetje naar willekeur op deze manier. Dit geeft misschien ook wel direct het probleem aan van het werken met correctiefactoren.
-
@memphis-united_nl said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
Het pakket dat gisteren nog de gunstigste correctiefactor had (1,07), heeft nu de ongunstigste correctiefactor (0,96). Dat is een erg groot verschil. Ook nu geldt overigens dat ik je beredeneringen erachter prima kan volgen (voor alle kanten valt nogmaals wat te zeggen), maar het neigt wel een beetje naar willekeur op deze manier. Dit geeft misschien ook wel direct het probleem aan van het werken met correctiefactoren.
Het klopt dat het team met de gunstigste correctiefactor nu de meest ongunstige factor heeft. Dat gebeurt volgens mij automatisch wanneer je een hogere teamwaarde als iets positiefs percipieert (zoals nu) ten opzichte van iets negatiefs (zoals in het initiële voorstel).
Zoals ik ook eerder heb aangevoerd is het toekennen van punten of een teamwaarde of een doelstelling altijd op basis van subjectiviteit. Dat is met het model wat ik wil toepassen niet anders. Iemand heeft ooit bepaald dat het winnen van de beker X punten oplevert. Dat Lazio doelstelling 6 heeft in plaats van doelstelling 4. Dat Real Madrid 340M aan startwaarde heeft. Ik kan nog wel even doorgaan, maar dat lijkt me overbodig. Tuurlijk hebben jullie indirect te maken met mijn grillen en grollen als het gaat over een nieuw rekenmodel.
Tegelijkertijd is dat ook de reden dat ik het op het public forum plaats, ruim een week voordat we ermee aan de slag gaan. Ik ben namelijk niet dermate arrogant dat ik direct stel dat mijn visie of rekenkundige benadering het standpunt van de community reflecteert. Daarom plaats ik het ook met een link in het discussietopic, zodat erover gediscussieerd kan worden. Zodat ik de input vanuit de community kan verwerken in een model waar al aardig wat tijd in heeft gezeten. Zodat het model zo optimaal en zo breed gedragen als mogelijk van start gaat over een week.
-
Heb je al geprobeerd om je correctiefactoren te berekenen voor de situatie met sheetDS? Er vanuit gaand dat je wil corrigeren voor het nadeel van hoge DS, denk ik dat je daarmee correctiefactoren heel dicht bij 1 gaat vinden. Wat aan zou tonen dat beide opties tot ongeveer hetzelfde resultaat leiden.
-
@keejos_nl Als ik het goed begrijp, wil je met jouw nieuwe voorstel vrijwel alleen nog op doelstelling corrigeren en vrijwel niet meer op teamwaarde (“Ik geef de penalty / bonus op TW 10x minder zwaar dan die op DS. De significantie van TW is m.i. op competitie-niveau velen malen lager dan die van de DS”).
Hiermee ga je in mijn ogen echter voorbij aan het specifieke probleem dat Spanje heeft in vergelijking tot bijvoorbeeld Italië en Engeland. Dat probleem is namelijk dat:
– er twee absolute topteams zijn die ver boven de rest uitsteken, waardoor zij weinig concurrentie ondervinden en eventueel hun teamgenoten kunnen spekken
– de onderlinge verschillen binnen het rechterrijtje zeer klein zijnDit zijn twee probleempunten die niet zozeer tot uiting komen in de doelstelling van ploegen, maar vooral in hun teamwaarde. Door alleen te corrigeren op doelstelling, wordt dit probleem daarom niet adequaat getackeld. Bovendien kun je de doelstellingen in iedere competitie op OSM wel eerlijk onderverdelen, dat is het probleem niet. Via jouw berekenmethode kwam ik na even schuiven tot een verdeling in Spanje waarbij het maximale factorverschil tussen de verschillende pakketjes 0.05 bedroeg, dan heb je al bijna het punt bereikt waarop je beter zonder factoren kunt spelen. Maar heb je dan een eerlijke verdeling? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Even los van de precieze berekening erachter, vind ik jouw eerste voorstel meer potentie hebben. Een groot deel van de ‘Spanje-problematiek’ komt namelijk wel degelijk voort uit de teamwaardes, en niet uit doelstelling.
-
@silvester-j_nl said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
@dave-jansen_nl said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
@Sjinne_4_ever_NL said in CrewCup: Algemene Discussietopic:
Noujah je vraagt er op de ene manier ook om. Omdat je nu als crew gezamenlijk in 1 divisie speelt. De puntensletjes-crews hebben alleen maar leden gebaseerd op ranking & resultaten. Voorheen had je crews die lager op de ranking stonden maar wel een plek in de CL hadden.
Begrijp me niet verkeerd, dit is meer een CrewCup dan de vorige.. maar dat zorgt in dit geval wel voor zulke verschillen. Zo simpel is het gewoon.
dit is het, hierdoor zal ip Goodfellas alles gaan winnen, met hooguit een uitschieter van een LFS of OSU.
klinkt wel heel arrogant, ik weet het maar it is what it is@Dave-Jansen_NL
Haha, pas nou maar op wat je zegt Dave. Destijds zei je ook dat GF vanaf dat moment alles zou gaan winnen, maar vervolgens heeft het anderhalf jaar geduurd eer jullie de CC-titel weer konden binnenhalen. Hoogmoed komt voor de val.hahaha oeps maar toen was ik geen beheerder Sil
-
Sorry, hetgeen je zegt klopt niet. Ik compenseer namelijk niet alleen op DS maar ook op TW.
Stel dat je alleen net zo hard op TW als op DS corrigeert, zou je de correctiefactor voor het eerste pakketje meteen richting de 0,85 (ipv 0,96) duwen. Dat is m.i. erg overdreven.. -
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat je ‘vrijwel alleen nog op DS corrigeert en vrijwel niet meer op TW’. Daarmee probeer ik te zeggen dat je DS een dusdanig hoog gewicht geeft dat de invloed van TW sterk ondersneeuwt. Juist in Spanje moet je hiermee oppassen, omdat het probleem daar vooral zit in de grote ongelijkheid qua teamwaardes.
Als je Spanje puur zou indelen op basis van doelstellingen (en teamwaardes dus geheel zou negeren), zou je op onderstaande verdeling komen. Ter illustratie van mijn punt heb ik bij ieder pakketje de correctiefactor gezet, waar tot je komt volgens jouw nieuwe berekening (correct me if I’m wrong uiteraard!)
Omdat jouw nieuwe rekenmethode overwegend naar DS kijkt, kom je met bovenstaande – puur op doelstelling gebaseerde – verdeling tot factorverschillen die verwaarloosbaar klein zijn (het maximale verschil bedraagt 0.0375). Ten eerste denk ik dat je met zulke kleine verschillen beter zonder correctiefactoren kunt spelen. Ten tweede denk ik dat je dan nog steeds geen eerlijke verdeling hebt, omdat ik zoals gezegd op geen enkele wijze heb rekening gehouden met de teamwaardes (terwijl daar juist het probleem ligt in Spanje). Dit voorbeeld toont aan dat de correctiefactoren in mijn ogen hun werk niet goed doen.
Ik hoop dat het zo duidelijker is?
-
@memphis-united_nl Dat is dus een beetje mijn punt, de methodiek kijkt wel degelijk naar TW.
Het punt is dat de totale TW in Spanje (op competitieniveau) op 2.818.000.000 ligt. Totale DS is 180. Als je dan gaat kijken naar het verschil van 1 of 2 op totale DS versus het verschil van 20 of 30 miljoen, is dat procentueel gezien wel eventjes een dingetje.
Als je dus procentueel gaat kijken naar TW dan loop je al gauw naar verschillen tot 10% voor alleen de TW-correctie. Omdat TW wel degelijk van belang is, maar m.i. nooit kan leiden tot een verschil van 15-20% tussen pakketjes in weging, is het volgens mij onrealistisch en unfair om de factor als zodanig door te voeren. Is simpelweg de wet van grote getallen en de feitelijke uitwerking ervan.
-
Beste manager,
Binnenkort gaat er weer een nieuw seizoen binnen de CrewCup van start! Net als de eerdere seizoenen zijn we op zoek naar crews die hun eerdere inschrijving verlengen en crews die nog niet eerder hebben meegedaan aan te trekken voor dit prestigieuze toernooi waarin vele historische hoogtepunten binnen de Nederlandse Crew-community zijn behaald.
Wil jouw crew zich meten in met de allerbeste crews die de Nederlandse community te bieden heeft? Schrijf je crew dan UITERLIJK vóór 8 juni 23:59 uur in en strijd mee om de felbegeerde Champions League te bereiken en daarin te schitteren!
Je kunt je inschrijven via het OSM forum in het volgende topic: https://forum.onlinesoccermanager.nl/topic/32256/crewcup-63-inschrijftopic/20
Mocht je meer willen weten over de CrewCup? Kijk dan in dit topic:
https://forum.onlinesoccermanager.nl/topic/1233/crewcup-regels-opzetMocht dit bericht je inschrijving hebben gekruist, dan op voorhand excuses voor het versturen ervan.
Met hartelijke groet,
Jurgen / Keejos
OSM NL Staff Support & Event Manager -
Ik zie nu een paar aanmeldingen van nieuwe crews op het forum. Het lijkt er dus op dat je aan het werven bent @Keejos_NL ? Goede zaak, nieuwe aanwas kunnen we wel gebruiken
-
@keejos_nl Eerst nog maar eens afwachten hoe het gaat verlopen. Ik herinner me de LFS Cup nog
-
@keejos_nl Ik denk dat je met dermate kleine verschillen tussen correctiefactoren (die voor volgend seizoen dus 1.00, 1.01, 0.97, 1.01 en 1.01 zouden kunnen bedragen) de vraag moet stellen of het eventuele voordeel van een correctie nog opweegt tegen het nadeel van een minder doorgrondelijke puntentelling. Maar dat is een afweging die je zelf maar moet maken uiteraard.
-
Nou ik denk dat je niks anders kan dan een "puur doelstelling gebaseerde" rekenmethode maken. Zeker in de CC is het belangrijk om je DS te halen of hoger. Als je op TW en DS je rekenmethode zal hanteren, dan vrees ik dat je met nog grotere verschillen zal zitten qua percentage correctiefactor.
Wat nu ook een feit zal worden, aangezien er wel elke dag een nieuwe update is, dat de competities gelijkwaardig zullen worden. In Spanje zit je met 2 topteams maar in Engeland zie ik dit ook gebeuren in de nabije toekomst. Dan kan je de rekenmethode hanteren op meerdere competities en dat is alleen een verademing voor de CC.
Er moest sowieso een vernieuwing gebeuren in de CC. Misschien gewoon eens uittesten en verbeteringen kunnen toch later altijd toegepast worden?
-
Voor alle mensen die niet opgeroepen zijn voor de CC of CK, doe gezellig mee met onze Crewcompetitie
Loting is 24 Juni
Start 25 JuniZo kan je toch een sterke en leuke competitie spelen, PB maar mocht je interesse hebben
-
@keejos_nl De onze staat op het forum