Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
People... we gaan over een maandje toch weer stemmen hahaha
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Kagchelland_NL Lol, vooralsnog blijkt van niet omdat? Zijn ze er al uit dan? De onderhandelingen zijn net begonnen. Het is een politieke shitshow, maar dat zegt inhoudelijk niets over de keuze om de EU te verlaten. Hoe ga je objectief meten wat de beste beslissing is voor een land? En begin niet over de koers van de pond, want als je het over momentopnames wil hebben...
Ik begrijp dat je het begrip 'moment' op kunt vatten zoals je wil. maar als je een grafiekje van de GBP van de laatste twee jaar erbij pakt kun je niet ontkennen dat sinds de aanloop naar het referendum naar nu de waarde van die munt extreem instort.
Aangezien ik alleen maar handel met het VK en Ierland ben ik er veel mee bezig. Natuurlijk spreek ik niet 'jan met de pet' maar ondernemers, boeren en small business owners. Die zijn (afgezien van een enkeling) allemaal zeer ontevreden met de gang van zaken na de uitkomst.De financiële onzekerheid zorgt voor de zwakke Pond, van een waarde van 0.69 naar 0.89 moet ergens gecompenseerd worden. Dezelfde onzekerheid heeft ervoor gezorgd dat 12 van de grootste financiële spelers al zijn vertrokken van Londen naar het vasteland. Ik geloof dat JP Morgan 5000 banen schrapt in Engeland en deze overhevelt naar Duitsland. Ze wachten zeker niet op de definitieve Brexit. Wellicht was de schade beperkt gebleven als die onderhandelingen sneller zouden gaan maar juist de maanden (jaren-)lange onzekerheid is niet ten gunste van UK.
het eiland kan niet zelfvoorzienend zijn en zal dus altijd moeten blijven handelen. Op het gebied van handelsakkoorden is het een utopie om te denken dat die 'beter' worden dan dat ze nu zijn. Veel boeren die ik spreek dachten dat de subsidie vanuit de EU wel overgemaakt zou worden vanuit de Engelse regering maar die heeft daar vooralsnog totaal geen plannen over bekendgemaakt. Ik begrijp dat je de balans pas op kunt maken over een jaar of 3 en misschien wel langer, maar wie serieus denkt dat dit een goede uitkomst was voor Engeland...denk het niet Job.
-
Elke politieke beslissing kent winnaars en verliezers. Dat is nu eenmaal zo. Als we volledig overgaan op duurzame energie, gaan er banen verloren in bijvoorbeeld de kolenindustrie. Is het daarom ook de verkeerde beslissing? Nee. Het is een omwenteling die op de korte termijn banen kost, maar op de lange termijn het juiste is. Op de korte termijn leidt de Brexit (voorlopig) tot een koersdaling, maar dat komt enkel doordat de financiële markten niet van onzekerheid houden. Het is pure speculatie over hoe het afloopt. Net zoals de pond vlak voor de uitslag juist heel hoog was, omdat verwacht werd dat Remain zou winnen. We weten het niet. Wat we wel weten, is dat de EU afgezien van het EP wordt geregeerd door een ongekozen elite, de mening van burgers constant opzijschuift, steeds meer inbreuk maakt op onze privacy en de oren voortdurend laat hangen naar lobbyisten. Voor grensoverschrijdende problemen als klimaatverandering en migratie hebben we een Europese Unie nodig, maar niet deze. Deze stemt continu in met voor het milieu desastreuze verdragen. Deze is zo out of touch, dat enkele dagen na het Brexit-referendum werd besloten dat nationale parlementen geen inspraak zouden krijgen over CETA. Dan ben je niet meer te redden, helaas.
-
Een gunstig handelsakkoord tussen de EU en het UK zou volgens mij in ieders belang zijn en dus ook tot stand komen als daarover een beslissing genomen wordt op basis van economisch belang.
Zo kan de UK net als Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en Ijsland onder nieuwe voorwaarden lid worden van de Europese Economische Ruimte door hun huidige lidmaatschap in te trekken en een nieuwe aanvraag in te dienen met beperkingen op gewenste gebieden zoals het vrije verkeer van personen, maar met behoud van handelsvoordelen mbt invoerheffingen etc.
De angst voor de brexit komt dan ook niet eigenlijk zozeer voor uit de brexit zelf, maar vooral uit de dreigende taal van de EU die in staat lijkt om rancuneuze beslissingen te nemen die tegen haar economische eigenbelang ingaan.
-
Beter gezegd: Als de EU bij de Brexitonderhandelingen alleen aan haar economische belang denkt zorgt het maktprincipe ervoor dat ze tot een gunstige deal zouden komen waarbij de UK geen economisch nadeel zal ondervinden van de Brexit en economisch voordeel zal ondervinden van het feit dat zij vrijer verdragen met andere landen kunnen sluiten. Als andere landen dat zien willen ze allemaal wel weg.
Door express geen deal te willen sluiten die gunstig is voor beiden partijen kan de economie van de UK nadeel ondervinden van de Brexit, en zal het andere landen afschrikken om eruit te gaan.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Zo kan de UK net als Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en Ijsland onder nieuwe voorwaarden lid worden van de Europese Economische Ruimte door hun huidige lidmaatschap in te trekken en een nieuwe aanvraag in te dienen met beperkingen op gewenste gebieden zoals het vrije verkeer van personen, maar met behoud van handelsvoordelen mbt invoerheffingen etc.
Exact zoals wij het ook zouden moeten doen
-
Ik stel dan ook niet dat de UK in zijn geheel enorm afgestraft zal worden voor de Brexit, ik stel alleen dat handelsakkoorden en verdragen niet zó sterk zullen zijn als ze nu zijn. Als Michel Barnier daar wel voor zou tekenen zou dat een harakiri van jewelste zijn. Een direct signaal dat er geen meerwaarde is voor economisch sterke landen om de EU te joinen. Hoewel sommige van jullie dat zouden toejuichen zal de men dat natuurlijk nooit doen.
@DominicM_NL Jij ziet het als een korte termijn banenverlies en dat er in andere sectoren ook winnaars zullen zijn. Vooralsnog heb ik niets gemerkt maar toegegeven, het is nog vroeg.
Dit vind ik echter belangrijk genoeg om negatieve gevolgen erg serieus te nemen, wellicht nog voordat de onderhandelingen goed en wel op weg zijn:
*De Europese Commissie (EC) diende op 13 juni een wetsvoorstel in dat moet zorgen dat de EU ook na de Britse uittreding inspecteurs kan blijven afvaardigen naar de City. Mocht dit niet lukken, dan wil de EC dat voor de EU cruciale financiële activiteiten uit Londen worden verhuisd.
Londen geldt als het belangrijkste financiële centrum van Europa, maar die positie komt mogelijk in gevaar door de Brexit. Verschillende grote internationale bedrijven, zoals de banken Goldman Sachs en HSBC en Microsoft hebben al gewaarschuwd een deel van hun activiteiten te zullen verplaatsen als er een harde Brexit komt of zijn daar al mee bezig.
Volgens Goldman Sachs-topman Lloyd Blankfein zal de groei van Londen als financieel centrum na de Brexit stagneren. Voor de Britten is dat een nachtmerriescenario.*
-
Oke dat is cool and all maar fucking Thierry Baudet zit in de serie die ik kijk
-
Wat ik voornamelijk uit de figuren en cijfers haal is dat het weer beter gaat met de economie. Het "samen delen" vlakt weer iets af...
-
Ah joh, over twee jaar zit Rutte lekker op de plek van Donald Tusk, en gaan wij er net uit onder het eerste zakenkabinet Baudet I of het kabinet Wilders-Baudet-Dijkhof/Omzigt
-
Ah joh, over twee jaar zit Rutte lekker op de plek van Donald Tusk, en gaan wij er net uit onder het eerste zakenkabinet Baudet I of het kabinet Wilders-Baudet-Dijkhof/Omzigt
Ik mag hopen van niet, dan gaat Baudet zijn stokpaardje referendums erbij halen en krijgen we over weet ik veel hoeveel zaken een referendum!
-
Vind het wel een prettig gevoel dat als bepaalde populistische eenkabinetsvliegen een keertje een klapper zouden maken in de Tweede Kamerverkiezingen, de Eerste Kamer altijd nog extreme maatregelen kan tegenhouden.
-
Ligt eraan wat je extreme ideeën noemt. Mij lijkt het binnen een jaar sluiten van alle kolencentrales in Nederland een nogal extreem idee maar zoiets zie ik de eerste kamer nooit tegenhouden, (en terecht). De enige voorstellen die zij zouden moeten tegenhouden zijn imo voorstellen die in strijd lijken te zijn met onze grondwet, zoals het sluiten van alle moskeeën. Dat soort ideeën overleven de formatieonderhandelingen echter toch nooit en zouden ook nooit een referendum overleven.
-
De enige voorstellen die zij zouden moeten tegenhouden zijn imo voorstellen die in strijd lijken te zijn met onze grondwet,
Maar de Eerste Kamer legt dus wetten in principe niet naast de grondwet, dus de samenstelling maakt wel degelijk uit.
-
Amsterdam is vandaag gestorven, maar ons aller ajax zal blijven voortbestaan.
-
Oh neeee brieven worden voortaan inclusief, wat een drama. Dit zijn wel echt de issues waar we aanstoot aan moeten nemen inderdaad. Je website klinkt als de merry christmas-taliban
-
Zelfs ik kan dit niet goedpraten. mensen zijn echt verdwaald tegenwoordig. alsof de gay pride al niet erg genoeg is
-
Die hele zieligheidsindustrie die ons al jaren wilt aanpraten hoe racistisch en seksistisch wij allemaal zijn komt me behoorlijk de strot uit ja.
-
Dat zijn een paar luidruchtige pseudo-progressieve twitteraars en columnisten. Zegt inhoudelijk niets over de beslissing van de gemeente Amsterdam in dezen. Er is geen complot gaande om 'cisgender' mensen buiten te sluiten. Als je je beledigd voelt door 'geachte aanwezigen', ben je echt de ultieme getriggerde snowflake, de ultieme rechtse social justice warrior.
-
Dat elitair moralistische zie ik hier ook wel in terug, gezien het feit dat ze een hele lijst hebben gemaakt met termen die not done zouden zijn.
Heb zelf overigens het idee dat dergelijke denkbeelden nog wel relatief breed gedragen worden, maar dan vooral onder hoogopgeleiden. Universiteiten zijn een beetje progressieve bolwerken. Steden als Amsterdam en Utrecht zijn ook echt van die D66/Groenlinkssteden. Kan me bijvoorbeeld uit mijn eigen ervaring nog herinneren dat ik zelf bij een pretvakje over het gelijkheidsbeginsel steeds de enige was die zwarte piet niet racistisch vond, dat Wilders niet vervolgd zou moeten worden etc.
Het zijn in ieder geval hoogopgeleiden mensen die functies krijgen waarin ze dit soort dingen mogen verzinnen terwijl ik me niet kan voorstellen dat de overgrote meerderheid van Nederland het bizar vindt dat de tramchaffeur op zijn woorden moet letten of anders op zijn vingers getikt wordt.
Heb zelf het idee (is maar een gokje) dat veel hoogopgeleiden mensen de behoefte hebben zich beter te voelen dan de massa en daarom vaak geneigd zijn andere standpunten in te nemen over morele kwesties dan gangbaar is.