Vuurwerk
-
Helaas is het dit jaar officieel verboden, al zijn er genoeg die helaas vervangen voor gelukkig.
Toch ben ik benieuwd hoeveel liefhebbers er hier zijn die toch even de grens over gereden zijn of nog wat hebben liggen van vorig jaar?
Zelf doe ik al jaren langs niks meer met vuurwerk, al vind ik het er wel degelijk bij horen en mooi om te zien.
In mijn tienerjaren ging ik wel elk jaar (meermaals) naar Belgie om groots in te slaan en het door te verkopen aan mijn vrienden op school en op de voetbal.
Diezelfde vrienden bekostigden daarmee weer mijn vuurwerk vanwege de lucratieve winsten die ik ermee behaalde.
Doosje nitraten (10stuks) gingen toen weg voor €20/25 per stuk de dagen voor oud en nieuw en lawinepijlen voor €20 per stuk.
Zelf kocht ik naast het knalvuurwerk ook veel siervuurwerk voor oudjaarsavond, waaronder veel 'uien' die zorgde voor prachtige vuurwerkregens in de lucht en een geweldige knal op de grond.Ik ben zelfs ooit met OSM'er Geoffrey M(bekende uit het verleden weten zijn achternaam vast wel, de Engelse variant is Millshot) naar Belgie gegaan om daar kilo's in te kopen en ik wist waar we moesten zijn.
Wat het verhaal apart maakt, is dat wij met de trein waren en ik 2 Samsonite koffers vol vuurwerk bij mij had. Achteraf gezien gekkenwerk, toen een prachtig avontuur.Tegenwoordig hoor je veel over de Cobra 8 e.d. zijn er veel van jullie die daar ervaring mee hebben?
Dus wie gaan er allemaal vuurwerk afsteken (de dagen voor) met oud en nieuw en wat gaan jullie afsteken?
-
Vuurwerk is voor tokkies
-
Ik vind vuurwerk wel mooi om te zien, maar ben er eigg ook erg bang van Ik heb zelf nog nooit vuurwerk afgestoken en zal het ook nooit doen dus.
Dit komt omdat ik in het verleden 2x slachtoffer ben geworden, van mensen die het vuurwerk verkeerd gebruikt hebben. Gelukkig ben ik beide keren goed hersteld en heb geen blijvende schade.Ik kan me van vroeger nog wel herinneren, dat er een gezin was die altijd echt uitpakte met de jaarwisseling en er op de parkeerplaats een mooie vuurwerkshow te zien was.
-
@l-r-van-kessel_nl de handelsgeest zat er al jong in zo te horen!
Nee van mij hoeft het niet zo. Vroeger echt gekke shit gehad enzo in mijn tienerjaren maar ben nu wel soort van uitgespeeld. Heb die drang niet meer zo en ik sta tegenwoordig liever ergens te feesten dan het af te steken buiten in de kou.
-
Het zag er best gezellig uit daar in Nederland Vooral in Den Bosch kunnen ze er precies wat van haha
-
Gisteren 1 dode gevallen door een vuurpijl in zijn gezicht gekregen te hebben.
-
Als je het doet moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent... Desalniettemin altijd triest natuurlijk
-
Je hebt genoeg mensen die er roekeloos mee omgaan, maar daar worden vaak ook anderen ongevraagd slachtoffer van.
Veel mensen kunnen wel prima mee omgaan, maar er zijn altijd van die figuren die dat niet kunnen en die verpesten het wel voor de mensen die er op een juiste wijze mee omgaan.
-
@maricja_nl
Klinkt heftig, wat gebeurde er dan bij die incidenten? -
@dikketuur_nl Ik heb er geen medelijden mee.
-
@furrax_nl Het verhaal gaat (volgens de vader van het 29jarige dodelijke slachtoffer) dat hij een vuurpijl ter nagedachtenis aan zijn overleden moeder (eerder in 2020 overleden) wilde afsteken.
De pijl weigerde, hij ging kijken en ontplofte toen.Ik ben blij dat een hoop Nederlanders zich niet aan de opgelegde verboden hebben gehouden en heerlijk hebben lopen knallen, wij hebben er van genoten met een paar flessen champagne aan het water.
-
@l-r-van-kessel_nl Absoluut, hier ook nog best veel vuurwerk in de omgeving ondanks het verbod, en maar goed ook. Nieuwjaar zou nieuwjaar niet zijn zonder wat knallen!
-
@timeenennaam_nl Eerste was toen ik 12 jaar was. Ik stond in net buiten de tuin te kijken op straat, maar ongeveer 20 meter achter mij, viel een (onverzwaard) flesje met een vuurwerkpijl om. En die trof mij in m'n rug. M'n jas stond in brand en m'n haar was afgebrand. Gelukkig jas snel uitgedaan en de buurvrouw kwam heel snel met een blusdeken aan. Lichte brandwonden gelukkig, maar de schrik zat er goed in.
Andere incident was 3 jaar terug. Ik stond toen in de deuropening te kijken naar het vuurwerk. Alleen was er een dronken gozer die een vuurpijl aanstak en op de grond gooide. Die pijl kwam mijn kant op en naast de deuropening tot ontploffing. Ik hoorde tijdelijk niets meer. Daarna 4 maanden last van tinnitus gehad, maar geen blijvende schade aan m'n gehoor.
Om mensen even te laten bedenken wat ik 4 maanden lang hoorde:
Na een avondje stappen ga je naar bed en hoor je een flinke piep in je oren. Doe dat maar 24/7 en dan 4 maanden lang. Geen pretje kan ik je vertellen.Gelukkig nergens meer last van, maar ik kijk voortaan vuurwerk vanachter het raam
-
@maricja_nl Da's niet min. Eind goed al goed gelukkig
-
@dikketuur_nl Gelukkig wel
-
We gaan dit topic weer opnieuw openen wanneer het actueel word en er weer (illegaal) vuurwerk gekocht gaat worden.